دانشگاه علوم پزشکی ایران به کمپین'قلیان ها را به گلدان تبدیل کنیم' پیوست

 رئیس این دانشگاه در این مراسم ضمن انتقاد از رواج مصرف مواد دخانی به خصوص قلیان در بین جوانان، گفت: درحال حاضر شاهد ایجاد قارچ گونه قلیان سراها در تهران هستیم که ادامه این روند جای نگرانی دارد.سیدجواد حاجی میراسماعیلی با اشاره به اینکه اغلب مشتریان این مراکز جوانان هستند، اظهار کرد: مشتریان مراکز عرضه قلیان در حال افزایش هستند و این موضوع خطر جدی برای سلامت مردم به شمار می رود.

وی تاکید کرد: این موضوع سبب می شود در آینده نزدیک شاهد مشکلات جدی در حوزه سلامت کشور باشیم؛ بنابراین لازم است متولیان این حوزه از جمله صنف مربوطه اقدامات جدی تری در این زمینه به عمل آورند.
حاجی میراسماعیلی بر نقش رسانه ها در این زمینه تاکید و اظهار امیدواری کرد که با اطلاع رسانی صحیح و به موقع، شاهد کاهش استعمال سیگار و قلیان در جامعه باشیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز مضرات فراوان قلیان را یادآور شد و گفت: قلیان علاوه بر قلب، ریه را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.
دکتر سیدعلی جوادموسوی با بیان اینکه استعمال قلیان با خطر ابتلا به سرطان همراه است، افزود: بر اثر کشیدن قلیان امکان ابتلا به برونشیت مزمن افزایش می یابد.
وی گفت: مصرف مواد دخانی چهارمین عامل مرگ و میر است که در سال های آینده به سومین علت مرگ افراد تبدیل می شود.
جوادموسوی به هزینه های سنگین مصرف و درمان بیماری های ناشی از استعمال مواد دخانی اشاره کرد و گفت: علاوه بر ایجاد مشکلات روانی، مصرف اینگونه مواد با تحمیل هزینه های سنگین مالی بر خانواده ها و نظام سلامت کشور همراه است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار امیدواری کرد که با اینگونه اقدامات (راه اندازی کمپین های اجتماعی) شاهد ترویج فرهنگ مبارزه با استعمال دخانیات و در نهایت جامعه ای عاری از مصرف دخانیات باشیم.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا