استفاده از نانوپوشش متخلخل برای ساخت اگزوز موتور سیکلت

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صدای زوزه موتور برای علاقه‌مندان به موتورسیکلت جذابیت دارد؛ صدایی که ممکن است برای بسیاری گوش‌خراش و ناهنجار باشد. به هر حال اگزوز و ساختار آن از جمله بخش‌های موتورسیلکت است که از نقطه نظر بصری و کارایی برای تولیدکنندگان اهمیت زیادی دارد. اخیراً شرکت یاماها بهبودهایی در این بخش از موتورسیلکت‌های خود داده است.
در نمایشگاه O&S، شرکت یاماها نشان داد که به طیف استفاده کنندگان از فناوری‌ نانو در ساخت موتورسیکلت پیوسته است. این شرکت از ترکیبی به نام اکسی‌نیترید سیلیکون (SiOxNy) که نوعی ساختار آمورف متخلخل و به صورت فیلم سرامیکی است، با ضخامت نانومتری استفاده کرده است.
این ماده دارای مقاومت حرارتی تا دمای 700 درجه سانتیگراد بوده و از مقاومت به خوردگی بالایی نیز برخوردار است به طوری که می‌تواند در برابر نفوذ آب، کلر و اکسیژن مقاومت کند. از این رو، چنین پوششی برای حفظ رنگ‌ها نظیر آبی، طلایی و بنفش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نانوپوشش شفاف بعد از قرار گرفتن روی سطح می‌تواند مقاومت حرارتی بالایی ایجاد کند.
شرکت یاماها از اکسی‌نیترید سیلیکون برای ساخت اگزوز در موتورسیکلت مدل MT-09 خود استفاده کرده است. در نمایشگاهی که در آلمان برگزار شده، یاماها این موتورسیکلت را برای نمایش عموم عرضه کرده است. در این نمایشگاه، شرکت‌های دیگری نیز از این ماده برای ساخت ادوات مختلف استفاده کرده‌اند. این نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی این فناوری بوده و کاربردهای مختلف اکسی‌نیترید سیلیکون به نمایش درآمده است. این نمایشگاه نشان داد که پتانسیل‌های زیادی برای استفاده از این ماده در حوزه‌های مختلف وجود دارد.
در نمایشگاه O&S بیش از300 سازمان و شرکت از 30 کشور مختلف جهان شرکت کرده‌اند. این شرکت‌ها در حوزه‌هایی نظیر پلاستیک، شیشه و فلز و همچنین پوشش و پردازش سطح با پلاسما فعالیت دارند.
برخی از این فناوری‌ها قابلیت استفاده در محصولات صنعتی از خودروسازی گرفته تا ابزارهای مختلف را دارا هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا