تا سال 1404 نارسایی حاد کلیه ریشه کن خواهد شد

نارسایی حاد کلیه که با نام acute kidney injury (AKI) نیز شناخته می شود سالانه 13 میلیون نفر را درگیر می کند و هر ساله 1.7 میلیون نفر از این بیماری می میرند. با این حال این بیماری قابل جلوگیری است و با هزینه 150 دلار قابل درمان است.

 

پروفسور ژوزپه رموتزی، رئیس انجمن بین المللی نفرولوژی معتقد است برای درمان و پیشگیری از این بیماری باید استانداردهای جهانی تنظیم شود. او در این باره اذعان داشت: " فراهم کردن درمان برای نارسایی حاد کلیه می تواند جان میلیو ن ها نفر را نجات دهد.   برای این کار می توان با فراهم کردن استاندارد های جهانی، درمان را ارتقا داد."

نارسایی کلیه به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه‌است. نارسایی کلیوی دو نوع دارد: مزمن و حاد. علل مختلفی می‌توانند موجب نارسایی حاد کلیه شوند که به سه دسته علل پیش کلیوی (نرسیدن خون کافی به کلیه مثلاً در اثر تنگی شدید شریان کلیوی)، علل کلیوی ( مانند گلومرولونفریت و نکروز توبولار حاد) و علل پس کلیوی (انسداد مجاری ادرار مثلاً ناشی از سنگ کلیوی یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات) تقسیم بندی می‌شوند. علائم اصلی این مشکل کاهش شدید حجم ادرار و افزایش سطح اوره و کراتینین خون می‌باشد. بیماریهای کلیه وقتی به مراحل انتهایی نارسایی شدید می‌رسند صرفنظر از عامل ایجادکننده نارسایی و حاد یا مزمن بودن آن درمان مشابهی دارند. اصول درمان رعایت رژیم غذایی، مصرف برخی مکملها، پیوند کلیه و همودیالیز یا دیالیز صفاقی است که هزینه بسیار زیادی دارد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا