«صنوبر دلتوئیدس» گونه‌ای مناسب برای تولید کاغذ

انسان امروزی، هنوز و علیرغم پیشرفت های بسیار در علم وتکنولوژی و ظهور انواع رسانه های دیداری و شنیداری، برای انجام بسیاری از فعالیت های خود، نیازمند کاغذ است. محدودیت روزافزون در عرضه چوب سوزنی برگان و همچنین برخی گونه های درختی پهن برگ که به طور عمده چه در مقیاس جهانی و چه در کشور ما برای ساخت کاغذ مورد استفاده قرار می گیرند، نیاز به یافتن منابع جدیدی را برای تولید این محصول ارزشمند آشکار نموده است.

یکی از این مهم ترین این منابع، گونه های درختی خاصی هستند که تاکنون کمتر در صنعت کاغذسازی مورد استفاده قرار گرفته اند. در این راستا محققینی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گونه ای صنوبر را با نام «صنوبر دلتوئیدس» مورد توجه قرار داده و امکان تولید خمیر کاغذ مناسب و قابل رنگ بری از آن را مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند.

محدودیت روزافزون در عرضه چوب سوزنی برگان و همچنین برخی گونه های درختی پهن برگ که به طور عمده چه در مقیاس جهانی و چه در کشور ما برای ساخت کاغذ مورد استفاده قرار می گیرند، نیاز به یافتن منابع جدیدی را برای تولید این محصول ارزشمند آشکار نموده است.

برای انجام این پژوهش، نمونه هایی از چوب این گونه درختی از جنگل آموزشی دکتر بهرام نیا واقع در منطقه شصت کلاته گرگان توسط محققین جمع آوری گردیده و با استفاده از روش خمیرسازی کرافت ابتدا به خمیر کاغذ و در نهایت به کاغذ دست ساز تبدیل گردید. محققین، در طول این فرایند ها آزمایش های مختلفی را به منظور بررسی کیفیت خمیر و کاغذ تولیدی به انجام رساندند.

نتایج این آزمایش ها نشان می دهد که بهترین شرایط پخت کرافت «صنوبر دلتوئیدس» با استفاده از قلیای 20 درصد و در مدت زمان 60 دقیقه حاصل می شود. یافته های آزمایشات کیفی مختلف حاکی از آن هستند که در چنین شرایط پختی، شاخص های گوناگونی نظیر «عدد کاپا»، «درجه بسپارش» و همچنین «درجه روشنی کاغذ» در بهترین وضعیت قرار خواهند داشت.

لذا با توجه به نتایج حاصله، این گونه درختی می تواند به عنوان منبع قابل قبولی برای تولید کاغذ مورد استفاده قرار گرفته و بخشی از کمبودهای موجود در این زمینه را برطرف سازد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در نشریه «پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل» به چاپ رسیده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: میری، س. م.، قاسمیان، ع.، رسالتی، ح. و زینلی، ف. 1395. بررسی تولید خمیر کاغذ کرافت قابل رنگ بری از چوب صنوبر دلتوئیدس. پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل، 23(1): 148-133.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا