معماری سنگی در دو نقطه استان اردبیل شناسایی شده است

به گزارش مهر، کریم حاجی زاده در بازدید از موزه مشگین شهر، با اشاره به شناسایی معماری سنگی باستانی در دو نقطه از استان اردبیل، تصریح کرد: یک نوار از جنوب شهرستان نیر از روستای اباذر آغاز شده و تا گلستان، وند کلخوران، سرعین و کنزق ادامه می یابد.

وی افزود: نوار دوم سمت شهرستان مشگین شهر در یک دره، فضای محدودی به خود اختصاص داده و به غیر از این دو محدوده شناسایی شده در مابقی مناطق استان معماری صخره ای مشاهده نمی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان قدمت معماری سنگی در استان را حداکثر قرن هفتم و هشتم هجری در دوره ایلخانی و تیموری خواند و گفت: میراث فرهنگی نسبت به شناسایی و حفظ این سازه ها اقدامات لازم را انجام می دهد.

حاجی زاده در عین حال به اکتشافات اخیر در شهرستان مشگین شهر اشاره کرد و گفت: اکتشافات اخیر مشگین شهر ۱۰۰ درصد اصالت داشته و اشیا در اختیار دستگاه های امنیتی و قضایی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: جام طلایی کشف شده متعلق به عصر آهن است و اشیا کشف شده متعلق به دوره مارلیک و حسن لو است که به گروه های قومی سکایی تعلق دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در خصوص این اظهارات که جام اکتشافی را متعلق به مارلیک دو می دانند، گفت: این اظهارات صحیح نبوده و اصالت این اشیا متعلق به دوره تاریخی ذکر شده به اثبات رسیده است.

حاجی زاده افزود: در خصوص نگهداری این جام در موزه مشگین شهر بعد از بررسی های کارشناسی تصمیم گیری خواهد شد.

وی با تاکید بر ساماندهی بیش از ۱۰۰ اثر باستانی و تاریخی در این موزه افزود: این آثار شامل ابزار آلات جنگی، استخوانی، آهنی، سفال، طلا، نقره و شیشه هستند که قدمت برخی از آنان به دوره های معاصر، اشکانی و برخی نیز به شش هزار سال قبل باز می گردد.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان در طول تعطیلات نوروز این موزه آماده بازدید گردشگران است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا