تأثیر تغییرات آب و هوایی بر ارزش زمین‌های کشاورزی

متخصصان رشته‌های مختلف در دانشگاه ایلینیوز در مطالعه اخیر خود، تأثیر تغییرات آب و هوایی بر ارزش زمین‌های کشاورزی در جنوب غربی ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند. ارزش زمین‌های کشاورزی، میزان سود مورد انتظار در آینده را نشان می دهد و از این طریق، امکان بررسی تأثیرات طولانی‌مدت ناشی از تغییرات آب و هوایی فراهم می شود.

تأثیر تغییرات آب و هوایی بر بخش کشاورزی از دیدگاه جامع اقتصادی

در این مطالعه تنها بر یک منطقه – جنوب غربی آمریکا – تمرکز شد، چراکه انتظار می رود، تغییرات آب و هوایی در این منطقه، بخش کشاورزی را بیش از سایر مناطق این کشور تحت تأثیر قرار دهد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که مناطقی مانند آریزونا شاهد موج گرما و همچنین، بارش‌های ناگهانی و شدید خواهند بود که می تواند منجر به جاری شدن سیل‌های دوره‌ای در این منطقه شود.

محققان از مدل اقتصادی رویکرد ریکاردو (Ricardian approach) برای بررسی سیستم‌های تولید استفاده کردند؛ این روش، امکان ارزیابی ارزش زمین‌های کشاورزی برای تولیدکنندگان سویا و دامداران را بطور یکسان فراهم می کند.

ارزش زمین‌های کشاورزی در یک منطقه، بشدت تحت تأثیر شرایط آبیاری و وضعیت آب و هوایی مناطق همسایه –  بحران کم آبی یا وقوع سیلاب ناگهانی ناشی از بارش‌های شدید – قرار دارد.

سندی دال اربا، اقتصاددادن دانشگاه ایلینیوز تأکید می کند: قطعا انتظار نداریم که کشاورزان طی 100 سال آینده به همین شیوه امروزی ذرت کشت کنند. شرایط آب و هوایی درحال تغییر است و فناوری‌ها و شیوه‌های جدیدی توسعه یافته‌اند و کشاورزان می توانند از سیستم‌های جدید تولید استفاده کرده و خود را با شرایط وفق دهند. در مدل رویکرد ریکاردو نیز فرض می شود که کشاورزان خود را با شرایط تطبیق خواهند داد.

در این مطالعه، تأثیر رویه یک کشاورز بر کشاورزان دیگر مورد بررسی قرار گرفت. میزان مصرف آب (در زمین‌های پایین دست) بشدت تحت تأثیر میزان مصرف در زمین‌های بالادست است؛ تعامل بین کشاورزان در مورد روش‌های کشاورزی یا در دسترس بودن یارانه‌های خاص نیز بر عملکرد کشاورزان تأثیر مستقیم دارد.

سناریوهای متعدد آب و هوایی از دیگر مواردی بود که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. در بیشتر مطالعات اقتصادی- اجتماعی مرتبط با تغییرات آب و هوایی، یک سناریو آزمایش می شود؛ اما در این مطالعه، محققان بر روی 7 سناریو تغییرات آب و هوایی با استفاده از مدل‌های جهانی و منطقه‌ای کار کردند.

با درنظر گرفتن تمامی این عوامل، محققان دریافتند که آبیاری، تراکم جمعیت و یارانه‌های کشاورزی، همگی باعث افزایش ارزش زمین‌های کشاورزی می شوند، اما یارانه‌ها فقط برای زمین‌های کشاورزی در مناطق مرتفع و کوهستانی مؤثر هستند؛ همچنین موج گرما می تواند  به بهره‌وری بخش کشاورزی صدمه بزند.

نتایج بدست آمده نشان داد، ارزش زمین‌های کشاورزی در یک منطقه، بشدت تحت تأثیر شرایط آبیاری و وضعیت آب و هوایی مناطق همسایه –  بحران کم آبی یا وقوع سیلاب ناگهانی ناشی از بارش‌های شدید – قرار دارد.

محققان قصد دارند در ادامه تحقیقات، از این رویکرد برای پیش‌بینی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر بخش کشاورزی در سایر مناطق ایالات متحده استفاده کنند و انتظار می رود که بدلیل تفاوت در مناطق مرتفع و دشت، تغییرات متفاوتی مشاهده شود.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا