مرگ بر اثر آلودگی هوا سال به سال بیشتر میشود

همزمان با آغاز عصر صنعتی شدن جوامع و گسترش استفاده از سوخت های فسیلی ، معضلی به نام آلودگی هوا و آلاینده های جوی ناشی از احتراق سوخت هائی مانند زغال سنگ ، نفت ، بنزین ؛ گاز و گازوئیل به وجود آمد که تقریبا در تمامی صنایع جهان از آن ها استفاده شده و بیشتر خودروهای موجود در دنیا نیز با یکی از این سوخت ها کار می کنند. بحث آلودگی هوا امروزه یکی از معضلات اصلی کلان شهر های دنیا بوده و کمابیش تمامی کلان شهرهای جهان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند .

پیش بینی می شود  میزان مرگ میر ناشی از آلودگی هوا و آلاینده های جوی در سال 2060 میلادی با افزایش دو تا سه برابری رو به رو شود.  گفتنی است به طور سالانه خسارات ناشی از آلودگی هوا در سطح جهان رقمی بالغ بر 2 تریلیون و 600 میلیارد دلار تخمین زده می شود که این موضوع می تواند تاثیرات مخربی بر حوزه های کشاورزی ، بهداشت و سلامت عمومی بشر داشته باشد.

چندی پیش سازمان جهانی همکاری و توسعه اقتصادی ( (OECD در بیانیه ای رسمی اعلام کرد پیش بینی می شود  میزان مرگ میر ناشی از آلودگی هوا و آلاینده های جوی در سال 2060 میلادی با افزایش دو تا سه برابری رو به رو شود. در این بیانیه تاکید شده است که  این موضوع در شرایطی رخ خواهد داد که روند فعلی تولید آلاینده های جوی ادامه داشته باشد و راهکاری موثر برای کاهش میزان آلودگی هوا اتخاذ نشود.

گفتنی است به طور سالانه خسارات ناشی از آلودگی هوا در سطح جهان رقمی بالغ بر 2تریلیون  و 600 میلیارد دلار تخمین زده می شود که این موضوع می تواند تاثیرات مخربی بر حوزه های کشاورزی و بهداشت و سلامت عمومی بشر داشته باشد.

 بر اساس گزارش سازمان های بین المللی محیط زیست ، سالانه 5 میلیون و 500 هزار نفر در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا از بین می روند  که در این میان سهم دو کشور پرجمعیت چین و هندوستان بیش از 55 درصد از کل این آمار است. طبق اعلام این دو کشور در سال های گذشته به طور متوسط 1 میلیون و 600 هزار نفر در چین و 1 میلیون و 400 هزار نفر در هندوستان در طول یک سال جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست دادند.  

چندی پیش  گزارشی از سوی موسسه ملی آمار و جغرافی  National Institute of Statistics and Geography مکزیک منتشر شد که در آن به بررسی موضوع آلودگی هوا در کلان شهرهای جهان از جمله شهر مکزیکو سیتی که از جمله بزرگترین شهر های دنیا محسوب می شود، پرداخته است. 

عنوان رسمی این گزارش: گزارش ملی کیفیت هوا در شهر مکزیکو است. در این گزارش تاکید شده است که آلودگی هوا و آلاینده های جوی تنها در سال 2010 میلادی دلیل اصلی مرگ 20 هزار و 500 نفر در پایتخت مکزیک بوده و همچنین بر اساس گزارش های منابع  رسمی پزشکی ، این موضوع سبب افزایش بیماری های ریوی و تنفسی و به ویژه بیماری انسدادی ریوی مزمن  obstructive pulmonary chronic diseases  یا OPCD شده است که این عارضه هشتمین دلیل مرگ ساکنان کلان شهرهای دارای آلودگی هوا مانند مکزیکو سیتی در طول سال محسوب می شود.

باید در نظر داشت که این شرایط و آمار ارائه شده در گزارش فوق  تقریبا در تمامی کلان شهر های جهان مشاهده شده و می تواند زنگ خطری جدی برای ساکنین این شهرها و مسئولان شهری محسوب شود .

 

منبع: efe

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا