اتفاقات جهشی برای کشور، توسط حوزه دانش شکل می گیرد

دکتر شفیعی در ابتدا با اشاره به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: یکی از شروط مقاوم بودن اقتصاد مقاومتی، علمی و دانش بنیان بودن است؛ یعنی اقتصادی که با عوامل مختلف نلرزد و تهدید نشود.

وی تصریح کرد: طبیعتاً اگر معیار علم باشد و به اقتصاد نیز ارتباط پیدا کند، این اقتصاد، اقتصاد مقاومتی می شود. طبیعت کار این است که اقتصادهای بزرگ دنیا مربوط به فناوری می شود. به عنوان مثال آلمان درآمد قابل توجهی از درآمدش را از دانش خود کسب می کند. کشورهایی نیز مانند آلمان وجود دارند که بیشتر درآمد و بودجه شان از محصولات شان است.

رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه با اشاره به تک محصولی بودن اقتصاد ایران که تنها بر پایه نفت است، بیان داشت: وقتی نفت گران می شود وضع بهتر می شود و هنگامی که نفت ارزان می شود، اقتصاد بدتر می شود. باید کاری کنیم که اقتصادمان دانش بنیان شود و بر مبنای تولید ناخالص بالا باشد.

وی با تصریح بر اینکه باید به گونه ای اقتصادمان را بسازیم که دنیا نتواند اقتصادمان را برهم بزند، گفت: در زمان تحریم مشاهده کردیم اجناس و تجهیزاتی که نیاز داشتیم به ما نمی فروختند و بدتر از نخریدن نفت مان بود. یعنی به جای اینکه نفت به عنوان یک ابزاری برای فشار آوردن به دنیا در اختیارمان باشد، باعث تهدید اقتصادمان شده بود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ایران تاکید کرد: باید در دنیای فعلی، در فناوری، علم و اقتصاد جایگاهی داشته باشیم که کشورهای دیگر نتوانند به ما زور بگویند. در حال حاضر مشاهده می کنیم در سفارت خانه ها کسانی انتخاب می شوند که با علم و فناوری آشنا هستند، یعنی فقط سیاست حرف آخر را نمی زند و علم و فناوری نیز اهمیت دارد. در حقیقت باید در موضوعات مختلف صاحب جایگاه و علم باشیم.

شفیعی با بیان اینکه دانشگاه ها را به دو دسته تقسیم کرده اند، اضافه کرد: دانشگاه های تقاضا محور و عرضه محور. دانشگاه های عرضه محور در مرزهای دانش کار می کنند که شامل دانشحویان تحصیلات تکمیلی می شوند و رساله ها و پایان نامه هایی می نویسند که مقالات ISI، خروجی آنها است. قطعاً همه اینها خوب است و فکر می کنم دانشگاه های خوب ما در این حوزه وظیفه شان را به خوبی انجام داده اند و اگر صنعت و بازار ما نیروهایشان را جذب نمی کند، بازار ما است که اشکال دارد.

مهندس سلجوقی با تصریح بر اینکه باید در دانشگاه های علمی-کاربردی و فنی نیز بازنگری کنیم، اظهار داشت: سازمان دیده بان جهانی کارآفرینی بر اساس مطالعاتی که انجام داده، برآورد کرده است که یک درصد جوامع کارآفرین و 99 درصد کارجو هستند؛ لذا یکی از مباحث اصلی در این حوزه شناسایی این دو گروه است تا متناسب با همان ظرفیتی که دارند، آموزش داده شوند.

وی در مورد گروه کارآفرین ها گفت: معمولا گفته می شود این افراد باید مهارت های زندگی، اجتماعی و کسب و کار را آموزش ببینند تا بتوانند یک صنعت بزرگ را اداره کنند. در نظام آموزشی مان، این خلا را می بینیم و چنین مسئله ای به صورت ساختاری منظم وجود ندارد.

این استاد دانشگاه درباره کارجوها نیز بیان داشت: این افراد نیز مهارت های زندگی و اجتماعی را می خواهند و علاوه بر این، مهارت های تخصصی را نیز نیازمندند؛ به عنوان مثال اگر کسی می خواهد جوشکاری بکند، باید مهارت جوشکاری را فرا بگیرد. بنابراین یکسری از مهارت ها در هر دو گروه مشترک است مانند مهارت زندگی و اجتماعی و به همین دلیل است کسانی که کارآفرین هستند در این مهارت ها موفق هستند و اگر ایشان را به بیابان بفرستید، آن بیابان را نیز تبدیل به بهشت می کند.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری و اطلاعات ایران از وجود خلاء آموزش مهارت های زندگی در نظام آموزشی کشور گفت و عنوان داشت: بخشی از این مهارت ها قبل از دوره آموزش عالی  است یعنی در آموزش و پرورش عمومی و حتی خانواده ها و در نوع اسباب بازی ها، این نوع آموزش ها باید وجود داشته باشد.

در ادامه دکتر نادری با تصریح بر اینکه مهارت و دانش دو اِلمان در کنار هم هستند گفت: البته این دو اِلمان الزاما شبیه یکدیگر نیستند. بخشی از دانشگاه هایمان تکنسین تربیت می کنند و در فارغ التحصیل ها مهارت ایجاد می کنند مانند دانشگاه فنی و حرفه ای و همچنین علمی و کاربردی.

وی ادامه داد: یکسری از دانشگاه هایمان دانش تولید می کنند؛ دانشی که فناوری و ارزش افزوده تولید می کند. وقتی به بازار نگاه می کنیم، در حوزه مهارت کار بهتر پیدا می شود اما در حوزه دانش اینگونه نیست.

مدیر فناوری و ارتباط با صنعت و دانشگاه، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، با بیان اینکه ارزش افزوده ای که اتفاقات جهشی را برای کشور ایجاد می کند، در حوزه دانش شکل می گیرد گفت: وقتی می گوییم اقتصاد دانش بنیان، یعنی این دانش می تواند ارزش افزوده زیادی را به وجود بیاورد.

وی در مورد اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: کلمه اقتصاد خیلی پر بار است؛ می توانستیم بگوییم سیاست مقاومتی اما بر اقتصاد تمرکز شده است. در یک اکوسیستم برای زندگی و حیات به اقتصاد و جریان مالی نیاز است که اگر صحیح شکل نگیرد، پویایی در حوزه های دیگر نیز شکل نخواهد گرفت.

دکتر حق پناهی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه های کشورمان باید در فرآیند آموزش خود، تجدید نظری کنند گفت: ابتدا باید مشخص کنیم که دنبال چه چیزی هستیم. ظرفیت بالقوه توان آموزشی کشور در استان های مختلف در ارتباط با حل مسائل مختلف هر استان، مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی افزود: به ازای هر واحد جمعیت که یک میلیون نفر می شود، آموزش عالی در استان های مختلف رشد قابل توجه داشته باشد. در استان ایلام و چهار محال بختیاری بیشترین رشد از نظر کمیت وجود دارد و حتی نرخ رشد آنها به ازای هر واحد جمعیت بیشتر است و در عین حال در آن نواحی درصد بیکاری بسیار بیشتر است.

معاون علمی و پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: رشد آموزش عالی متناسب با اهداف منطقه ای نیست. در استان های ذکر شده به ادبیات کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، به همان شیوه و شکل نگاه می کنند که در استان تهران توجه می کنند!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسالت دانشگاه ها قبل از اینکه اعطای مدرک باشد، تربیت کارشناس است، اظهار داشت: این لفظ متاسفانه به درستی ترجمه نشده است. عمده واحدهای ما نیز نظری است و عملی نیستند. در حقیقت به زمانی که باید برای واحدهای عملی و کارگاه ها صرف شود و محصول نهایی در پروژه ها باشد، کمترین توجه شده است.

برنامه "گفت وگوی علمی" با موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت؛ اقتصاد مقاومتی و با حضور دکتر شفیعی رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه و رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ایران، دکتر حق پناهی استاد دانشگاه و معاون علمی و پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای، دکتر نادری استاد دانشگاه و مدیر فناوری و ارتباط با صنعت و دانشگاه، دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مهندس سلجوقی استاد دانشگاه و عضو هیئت عامل سازمان فناوری و اطلاعات ایران روانه آنتن شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا