مطالعه گازهای دستگاه گوارش توسط کپسول هوشمند

پژوهشگران برای اندازه گیری و بررسی گازهای معده و روده ، دست به ساخت کپسولی جدید زدند که از تکنولوژی پیشرفته ای برخوردار است .

از آن جهت که تا کنون  اندازه گیری و مطالعه گازهای معده و روده بسیار مشکل بوده است ، این فن آوری جدید کمک خواهد کرد تا مشکلات بهداشتی و وجود بیمارهای دستگاه گوارش همچون سرطان روده و سندرم روده تحریک پذیر ، آسان تر تشخیص داده شود .

پژوهش های پیشین ، ارتباط بین گازهای معده و روده را با خطرات بهداشتی و بیماری های خاص اثبات کرده بود و دانشمندان معتقد هستند که این کپسول جدید می تواند به عنوان روش غربالگری موثر و مقرون به صرفه ای برای این نشانگرهای زیستی مورد استفاده قرار گیرد .

پروفسور کورش کلانتر زاده (Kourosh Kalantar-zadeh)، محقق و استاد در موسسه سلطنتی  فن آوری ملبورن و سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با این تکنولوژی جدید  توضیح می دهد : ما می دانیم میکروارگانیسم های روده ، گازهایی به عنوان یک محصول جانبی متابولیسم خود ، تولید می کنند اما ما دریافتیم که چگونه این گازها  سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می دهند .

او در ادامه اظهار داشت : در هر حال با اندازه گیری گازهای روده و آگاهی داشتن از چگونگی میکروارگانیسم خاص روده  ، می توان به تشخیص اختلالات دستگاه گوارش و میزان جذب مفید غذا دست پیدا کرد که در این صورت ، این اطلاعات امکان ایجاد تکنیک های جدید تشخیص را مهیا می کند . این کپسول پیشرفته همچنین به مردم کمک می کند که دقیقا بدانند چه غذاهای خاصی ، دستگاه گوارش آنها را تحت تاثیر قرار می دهد .

قابل ذکر است که کارکرد این کپسول تا کنون فقط  روی جانوران آزمایش شده است . اما به زودی آزمایش های کلینیکی آن  روی انسان نیز آغاز خواهد شد . دستگاه انتقال داده های محتویات گازی به یک دستگاه کنترل از راه دور متصل است که از طریق گذر در مسیرهای دستگاه گوارش اطلاعات لازم را به دست خواهد آورد .

این پژوهش ها به همراه جزئیات تکنولوژی این دستگاه و نحوه کارکرد آن در آخرین شماره مجله Trends in Biotechnology به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا