کشف بقایای فسیل 600 هزار ساله انسان های کوتوله

پژوهش های باستان شناسان در محوطه تاریخی ماتا منگا در جزیره فلورس اندونزی  منجر به کشف شش دندان و بقایای آرواره انسان مشهور به هومو فلورسینسیس یا هابیت  شد.

این استخوان ها به یک انسان بالغ و دو کودک تعلق دارند که متعلق به زمانی حدود 600 هزار سال پیش از انقراض انسان های کوتوله یا هابیت ها هستند.

انسان های موسوم به هابیت ، گونه ای از انسان ها هستند که از شاخه انسان های مدرن منشعب شده و  احتمالا از نوادگان انسان های راست قامت یا هومو ارکتوس ها هستند. این انسان ها برای مدت زمانی طولانی در جزایر اندونزی که دارای منابعی محدود بود ، زندگی کرده اند.

در همین رابطه گرت وان دنبرگ از پژوهشگران دانشگاه وولونگونگ و تیمی از شاگردان وی با بررسی این بقایای فسیل شده احتمال می دهند که این انسان ها متعلق به گونه ای از انسان های راست قامت یا هومو ارکتوس ها باشند که حدود 300 هزار سال در این منطقه زندگی کرده اند. این انسان ها قادر به تولید محصولات معدودی بوده و دارای حجم مغزی نسبتا کمی هستند.

وان دنبرگ در این رابطه اعلام کرد: این انسان ها قادر به تولید ابزارهای سنگی بودند و نمی توان آن ها را کودن و بی هوش فرض کرد.

این فسیل ها در زیر بقایای مواد آتش فشانی برای صدها هزار سال حفظ شده و نسبتا سالم باقی مانده اند. کاووش های تیم پژوهشی فوق در این محوطه باستانی ادامه داشته و دانشمندان امیدوارند تا شواهد بیشتری از انسان های منقرض شده موسوم به هابیت کشف کنند.

گونه انسانی موسوم به انسان هومو فلورسینسیس در بخش هایی از کشور اندونزی زندگی می کرده اند و قد آن ها حداکثر سه فوت ( برابر با نود و یک سانتیمتر ) بود. این موضوع سبب شده است تا از این گونه انسانی منقرض شده با عنوان هابیت ها یا انسان های کوتوله یاد شود.

در این مطالعات مشخص شد که دندان های این پسرعموهای کوتوله انسان امروزی، دارای ابعاد و ساختاری تقریبا مشابه با انسان مدرن بوده و می توان شباهت های متعددی را بین این گونه انسان های کوتوله و انسان های گروه هومو و انسان مدرن مشاهده کرد.

پژوهشگران همچنین با تجزیه و تحلیل یافته های خود به این نتیجه رسیده اند که انسان های موسوم به هابیت ، گونه ای از انسان ها هستند که از شاخه انسان های مدرن منشعب شده و  احتمالا از نوادگان انسان های راست قامت یا هومو ارکتوس ها هستند. این انسان ها برای مدت زمانی طولانی در جزایر اندونزی که دارای منابعی محدود بود ، زندگی کرده اند .

در خاتمه گفتنی است بیشترین بقایای  انسان هومو فلورسینسیس در جزیره فلورس در کشور اندونزی کشف شده و این گونه انسانی در حدود 12 هزار سال پیش منقرض شده است .

منبع: archaeology