نرم افزار هوشمند امنیتی برای شناسایی رفتارهای مشکوک

بر اساس گزارش های منتشر شده، پروژه ای به نام تحلیل عمقی چند وجهی ویدیویی که به صورت مخفف DIVA نامیده می شود، قرار است تا یک تلاش مشترک آکادمیک بین مراکز خصوصی و مراکز امنیتی ایالات متحده آمریکا باشد. مرکز تحقیقات پروژه امنیتی ایالات متحده به تازگی در یک اعلان عمومی، اهداف خود از این پروژه را به این ترتیب اعلام کرده است: «طرح DIVA موجب ایجاد یک چهارچوب کاری یکپارچه و پروتوتایپ نرم افزار برای شناسایی رفتارهای فرد یا یک شیء در طول یک شبکه چند دوربینه خواهد شد.»

نحوه عملکرد این سیستم این است که در صورتی که دوربین ها بتوانند تصاویری از جابجایی اشیاء مشکوک بین دو نفر، یا قرار دادن یک جسم مشکوک توسط یک فرد در محیطی غیرطبیعی را شناسایی کرده و به سرعت به مقامات مربوطه گزارش بدهند.

به این ترتیب تاثیر این پروژه از دیدگاه این مرکز به این نحو پیش بینی شده است: «این طرح برای ایجاد یک تحلیل جرم شناسی در عین حال یک سیستم هشداردهی همزمان و آنلاین برای شناسایی سناریوهای تهدید آمیز به کار گرفته خواهد شد.» به عبارت ساده تر باید گفت که این پروژه قصد دارد تا تمامی رفتارهای مشکوک را بر پایه مشاهده آنلاین ویدیوها، شناسایی کرده و به مراکز امنیتی ایالات متحده گزارش بدهد.

البته در حال حاضر نیز سیستم هایی تقریبا مشابه وجود دارند ولی مشکل اصلی آنها این است که نمی توانند چند شیء یا انسان را به صورت همزمان تحلیل کرده و اطلاعات مربوط به رفتارهای پیچیده بین آنها را تحلیل کنند. به این ترتیب سیستم هایی این چنینی می توانند برای جلوگیری از اقدامات تروریستی عمومی مانند حملاتی که چند ماه پیش در شهر پاریس انجام شده بود به کار گرفته شوند.

نحوه عملکرد این سیستم این است که در صورتی که دوربین ها بتوانند تصاویری از جابجایی اشیاء مشکوک بین دو نفر، یا قرار دادن یک جسم مشکوک توسط یک فرد در محیطی غیرطبیعی را شناسایی کرده و به سرعت به مقامات مربوطه گزارش بدهند. به این ترتیب می توان با سرعت هرچه تمام به محل مربوطه رفته و از وقوع خطر احتمالی پیش گیری کرد.

این پروژه در چند فاز مختلف به اجرا در خواهد آمد که نخستین فاز آن امکان یکپارچه سازی شبکه های دوربین های امنیتی در محیط های باز و محیط های داخلی است. با این حال چنین فرایندی به یک پردازش بسیار سنگین نیاز دارد و همین امر نیز موجب می شود تا فریم ورک ها و زیرساخت های شبکه بسیار نیرومند برای این کار، یک ضرورت به حساب بیایند.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا