در ماه دسامبر چهار عنصر جدید رسما به جدول تناوبی اضافه شد

اتحادیه‌ی بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (آیوپاک) می‌گوید این چهار عنصر با نام‌های «نیهونیوم» (Nihonium)، «مسکوویوم» (moscovium)، «تنسین» (tennessine)، «اگانسون» (Oganesson) به خانه‌هایی با شماره اتمی 113، 115، 117 و 118 اضافه خواهند شد.

این اسامی جدید رسما به جدول تناوبی بالا اضافه خواهند شد. عنصر نیهونیوم را گروهی ژاپنی کشف کرده و طبیعتا به معنی «سرزمین آفتاب»، لقب این کشور، است. مسکوویوم و تنسین هم بر اساس مکان‌هایی نام‌گذاری شده‌اند که این عناصر در آنجا کشف شده‌اند که طبیعتا مسکو و ایالت تنسی آمریکا هستند. عنصر اگانسون هم برای ادای احترام به «یوری اگانسین» (Yuri Oganessian)، شیمی‌دان روسی این نام را گرفته است. طبق آداب و رسوم، حق نام‌گذاری یک عنصر به کشف‌کننده‌ی آن اعطا می‌شود. البته که تصمیم نهایی را اتحادیه‌ی آیوپاک می‌گیرد.

با توجه به اینکه، آزمایشگاه‌های مختلفی با هم رقابت دارند تا در کشف عناصر اول باشند، همیشه مشخص نیست که چه کسی باید این افتخار را کسب کند. هر چند که این بار نام‌گذاری عناصر بدون هیچ مشکلی انجام شد. اما در گذشته، دعواهای شدید بر سر نام این عناصر صورت گرفته است. مثلا بحث بر سر نام «نیوبیوم» صد سال طول کشید. در دهه‌ی 60 میلادی هم نام عنصر «ترنسفریوم» به اختلافات زیادی دامن زد.

منبع:دیجی کالا