روزه داری سبب افزایش ترشح هورمون رشد در نوجوانان می شود

هورمون رشد ازغدد هیپوفیز ترشح می شود و در دوران کودکی و نوجوانی سبب رشد و بلوغ در بدن و رشد استخوان ها می شود. اما در دوران پس از نوجوانی سبب افزایش مصرف پروتئین ها در بدن، کاهش توده چربی بدن، شکل دهی و ساخت عضلات، افزایش تراکم استخوان و پیشگیری از ایجاد پیری زودرس می شود. 
عالمه حریری فر روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه هورمون رشد سبب طویل شدن استخوان ها در بدن در سال های پیش از بلوغ و در نتیجه افزایش قد می شود، گفت:هورمون رشد در گرسنگی های طولانی و بیشتر از 6 ساعت به طور واضح افزایش می یابد و یکی از روش های بالا بردن هورمون رشد این است که فرد در حالت ناشتا بماند.
وی ادامه داد: همزمان با شروع بلوغ که با وزن گیری نوجوان و سریع تر شدن روند رشد است، نوجوانان توانایی تأمین گلوکز در شرایط گرسنگی را از راه های مختلف خواهند داشته و در نتیجه قادر به روزه گرفتن هستند. البته تحمل گرسنگی 12 تا 16 ساعته (با توجه به فصل و زمان روزه داری) برای کودکان در سن رشد سخت است و باید تفاوت های فردی، سن شروع بلوغ، شرایط اقلیمی و وضعیت تغذیه نیز مدنظر قرار گیرد.
این کارشناس ارشد تغذیه افزود:تغذیه مناسب در دوران کودکی و نوجوانی زمینه ساز سلامتی افراد در سال های آینده به شمارمی آید و سوتغذیه به ویژه در دوران کودکی به ویژه طولانی مدت منجر به کوتاهی قد و مشکلات دیگر در بزرگسالی می شود.
وی با بیان اینکه دریافت مواد مغذی کربوهیدرات و چربی در ماه رمضان در مقایسه با ماه های دیگر در نوجوانان روزه دار کمتر می شود، تصریح کرد: در میزان دریافت پروتیئن آنان تفاوتی دیده نمی شود.
حریری فر با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده نشان می دهد که بیشتر نوجوانان دریافت کربوهیدرات کمتر از میزان توصیه شده برای سن و جنس خود دارند، تاکید کرد: نوجوانانی که درآستانه ورود به دوران جوانی بسر می برند کمبود هر یک از درشت مغذی ها می تواند صدمات جبران ناپذیری برای آنان در آینده ایجاد کند؛ بنابراین تغذیه نوجوانان به هنگام روزه داری باید مورد توجه بوده و اصول تغذیه ای کاملاً رعایت شود. 
درشت مغذی ها شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و لیپیدها هستند که به عنوان منابع انرژی یا به عنوان بلوک های ساختمانی به کار می روند. 
این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: نوجوان نیز مانند بزرگسالان به دلیل برخی از بیماری ها و شرایط خاص باید از روزه داری پرهیز کنند؛ به طور کلی هر بیماری یا وضعیتی که سبب شود تحمل گرسنگی یا تشنگی برای فرد سخت و خطرناک باشد مانند ابتلا به دیابت، بیماری های گوارشی، کبدی، کلیوی و عروقی، بهتر است از روزه گرفتن پرهیز شود. 
وی گفت: نکته مهم دیگر که باید نوجوانان روزه دار به آن توجه کنند، فعالیت بدنی است که با توجه به شرایط سنی این گروه، بهتر است فعالیت های فیزیکی شدید و ورزش به ساعات شب و 4 تا 5 ساعت پس از افطار منتقل شده و در طول روز ورزش و فعالیت های شدید را محدودتر کرده و ساعات استراحت و خواب خود را افزایش دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا