تامین نیروی الکتریکی مصرفی از طریق انرژی های پاک

یکی از معضلات مهم پیش روی جوامع انسانی در دهه های اخیر ، بحث آلودگی محیط زیست و تولید آلاینده های جوی است. این موضوع که همزمان با صنعتی شدن جوامع و رویکرد گسترده انسان ها به استفاده از سوخت های فسیلی به وجود امده، در سال های اخیر یکی از دغدغه های سران کشورهای مختلف دنیا بوده و در این میان یکی از مهمترین اهداف پیش روی جوامع صنعتی، استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر است.

دانشمندان پیش بینی می کنند روند فعلی تولید دی اکسید کربن که سبب گرمایش زمین می شود در سی سال آینده موجب خواهد شد که میانگین دمای کره زمین دستکم 2 درجه افزایش پیدا کند . متاسفانه این وضعیت بحرانی از سال 2009 آغاز شده و این موضوع در حالی است که بسیاری از دولت ها هیچ نشانه ای از جدی  گرفتن این موضوع از خود نشان نمی دهند.

در همین زمینه گونزالو کاساراویلا مدیر ارشد شرکت یو تی ایی که مسئولیت تامین انرژی الکتریکی اوروگوئه را بر عهده دارد در جمع مدیران و سرمایه گذاران بخش انرژی در اتاق بازرگانی، صنایع و کنترل مونته ویدئو ، پایتخت اوروگوئه اعلام کرد: برنامه های بلند مدت اوروگوئه در حوزه استفاده از انرژی های تجدید پذیر به ثمر نشسته و تا پایان سال جاری پیش بینی می شود 98 درصد از برق مصرفی این کشور از طریق انرژی های پاک مانند نور خورشید، باد و توربین های آبی تامین شود.

به باور کارشناسان، این کشورمی تواند به عنوان یک الگوی مناسب برای کشورهای در حال توسعه تلقی شده و تلاش های جهانی بیشتری برای دستیابی به این هدف صورت پذیرد. این موضوع در حالی است که هم اکنون بخشی از نیروی الکتریکی بسیاری از کشور ها با کمک ژنراتورهای مبتنی بر  سوخت های فسیلی تامین می شود.

منبع: efe