نشست کشورهای ساحلی خزر در مسکو آغاز شد

در این نشست که هیات ایرانی به سرپرستی ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه حضور دارد، نتایج مذاکرات برگزار شده قبلی بررسی و در باره آنها رایزنی خواهد شد.
همچنین معاونان وزارت خارجه ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در این مذاکرات متن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را بررسی می کنند.
براساس برنامه تنظیم شده، روز جمعه نیز قرار است اعلامیه چهل و پنجمین جلسه کار گروه ویژه تدوین کنوانسیون تصویب شود. 
بر پایه پژوهش های انجام شده، دریای خزر افزون بر موقعیت حساس راهبردی و ارتباطی بین کشورهای ساحلی و همچنین زیست محیطی به عنوان بزرگترین دریاچه کره زمین که بیش از 1200 کیلومتر طول و 320 کیلومتر پهنه میانگین دارد، از ۵۰‌ میلیارد بشکه نفت و ۲۵۷تریلیون فوت‌مکعب گاز طبیعی برخوردار است.
روسای جمهوری پنج کشور حاشیه خزر در نخستین نشست سران کشورهای ساحلی که اردیبهشت ماه 1381 در عشق آباد ترکمنستان برگزار شد، درباره مبارزه با آلودگی محیط زیست و نیز راه های حفاظت از بزرگترین دریاچه جهان به تفاهم کلی رسیدند و زمینه امضای کنوانسیون محیط زیست خزر موسوم به «سند تهران» فراهم شد که 14 آبان 1382 در ایران به امضای بلندپایه ترین مقام های محیط زیست پنج کشور خزر رسید.
این سند بعدها به عنوان اولین سند حقوقی مرتبط با دریای خزر به تصویب نهایی مجالس مقننه کشور های ساحلی رسید و اجرایی شد.
به گزارش ایرنا، دومین نشست سران کشورهای ساحلی خزر مهرماه 1386 در تهران برگزار شد که در آن همکاری های امنیتی و نظامی با هدف مبارزه علیه افراط گرایی و تروریسم مورد تاکید قرار گرفت. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا