فناوری‌های سلول‌های بنیادی درآمدزا و استراتژیک است

؛ امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی در نشست هم اندیشی اساتید و پژوهشگران دانشگاه های استان چهارمحال بختیاری با بیان اینکه متأسفانه تاکنون دانشگاه‌ها در کشور به دانشگاه‌های نسل سوم تبدیل نشده‌اند گفت: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حوزه آموزش بسیار رشد کرده‌ است و در حوزه پژوهش نیز مقالات زیادی به چاپ رسیده ولی الآن به‌جایی رسیده‌ایم که باید از علم تولید ثروت کنیم.

وی بر لزوم توجه به فناوری های سلول‌های بنیادی به عنوان علمی درآمدزا و استراتژیک تأکید کرد و افزود: وقوع این انقلاب پزشکی در سطح دنیا اجتناب‌ناپذیر است.

تبدیل علم به ثروت باید در دستور کار دانشگاه‌ها  قرار گیرد

حمیدیه با اشاره به اینکه تبدیل علم به ثروت باید در دستور کار دانشگاه‌ها،  قرار گیرد تصریح کرد: باید سعی شود مکان‌هایی ایجاد شود تا در آن‌ها ایده‌ها به ثروت تبدیل شوند در غیر این صورت به جهش علمی که همان تبدیل علم به کالا و فروش آن به دنیا است نخواهیم رسید.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور برنامه‌های آینده نظام و دولت را سرمایه‌گذاری روی علوم جدید عنوان و ادامه داد: کشور در دهه‌های گذشته به اصول اولیه و پایه سلول‌های بنیادی دست پیدا کرده است ولی این کافی نیست.

وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر قدرت‌های بزرگ صنعتی دنیا به سمت سرمایه‌گذاری در سلول‌های بنیادی پیش می‌روند چرا که این علم درآمدزا و استراتژیک است و ایران نیز با وجود دارا بودن نیروی انسانی خوب و متخصص می‌تواند در این حوزه موفق باشد.

در تبدیل علم به ثروت نیازمند جهش هستیم

حمیدیه گفت: از کمک خیرین می‌توان در ساخت پژوهشکده‌های استفاده کرد. دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی با بیان اینکه تاکنون در کشور خدمات فناوری سلول های بنیادی عرضه نشده، گفت: در تبدیل علم به ثروت در کشور نیازمند جهش هستیم.
 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با بیان اینکه جهش علمی می تواند در تولید علم به ثروت نقش مهمی ایفا کند، گفت: دولت با برنامه ریزی هایی که انجام داده درصدد رفع کاستی ها و خلاء هاست تا چرخه تبدیل علم به ثروت کامل شود.

حمیدیه در ادامه با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری از استان های پیشرو کشور در حوزه فناوری های سلولی بنیادی است، افزود: با توجه به همکاری بین بخشی و فعالیت مستمر محققان، آینده خوبی را در این حوزه برای این استان می توان پیش بینی کرد.

هدف از راه اندازی، هم‌افزایی بین علوم پایه، مهندسی و بالینی است

وی با بیان اینکه 3 موسسه سلول­های بنیادی و پزشکی بازساختی در استان‌های فارس، آذربایجان شرقی و تهران در حال راه اندازی است، افزود: ساخت مراکز، مؤسسات یا انستیتوهایی در حوزه پژوهش، فناوری و ارائه خدمات سلولی سطح کشور از جمله برنامه‌های این ستاد است اما آغاز فعالیت و ارائه خدمات توسط این مراکز به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه هدف از راه اندازی این مراکز هم‌افزایی بین علوم پایه، مهندسی و بالینی است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با راه‌اندازی این مراکز در استان‌های مختلف کشور زمینه حضور محققان و انجام پژوهش‌های کاربردی فراهم شود. دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با بیان اینکه علم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی علمی نوین برای کشور به حساب می‌آید، گفت: با مشارکت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری زمینه حضور جوانان و دانش‌آموزان در این عرصه فراهم می‌شود.

یر اساس این گزارش در پی این نشست، بازدید از مراکز تحقیقاتی حوزه سلولی در استان چهارمحال بختیاری و مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد صورت گرفت و در بازدید از آزمایشگاه های مراکز تحقیقاتی دانشگاه از جمله مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی، مرکز تحقیقات بیوشیمی بالینی و مرکز تحقیقات رشد فن آوری سلامت همچنین شرکت های دانش بنیان مستقر در دانشگاه، مسئولین زیربط آزمایشگاه های مذکور به تشریح  فعالیت ها و عملکرد این مراکز مانند انجام کشت سلولی در اتاق کشت سلول و ایزوله کردن سلول های کشت شده در تانک های ازت پرداختند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا