توسعه عقلانيت اسلامی از ضروريات جامعه كنونی است

به گزارش  مهر، مطيع رحمان، وزير امور ديني بنگلادش صبح شنبه، ۲۳ اسفندماه با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، با دكتر ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رئيس اين سازمان پيرامون توسعه و تقويت روابط فرهنگي في مابين دو كشور، ديدار و گفت‌وگو كرد.در ابتداي اين ديدار، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با تأكيد بر تعمیق تعاملات دو كشور، گفت: روابط سياسي ايران و بنگلادش از ۴۰ سال پيش آغاز و همواره ادامه دارد؛ از آنجايي كه وزير امور ديني بنگلادش داراي شخصيتي فرهنگي هستند، اميد است تا اين روابط روز به روز توسعه يابد.

وي در رابطه با مناسبات فرهنگی ايران و بنگلادش، اظهار كرد: مناسبات فرهنگي كه ميان دو كشور صورت مي‌گيرد از سال‌هاي گذشته آغاز شده و تاكنون ثمرات مطلوبي را به جاي داشته است؛ سرآغاز اين روابط ۳۸ سال پيش در قالب امضاي تفاهم‌نامه همكاري‌هاي فرهنگي رخ داده است.

ابراهيمي‌تركمان بيان كرد: با توجه به وجود هزاران لغت فارسي در زبان بنگالي كه نشانگر روابط مطلوب و نزديك پدران و نياكان ما است، توسعه روابط دو كشور محقق شده است؛ بنابراين، بايد به تقويت پُلی که توسط پدران و نیاکان ما ایجاد شده، بپردازيم.

وي ادامه داد: براي زنده نگه داشتن و تبیین اندیشه‌هاي دینی دو كشور بايد به بحث آموزش توجه داشت؛ آموزش در حوزه عقلانيت از ضروريات جامعه كنوني است.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اشاره به رُشد جریان‌های فرقه‌ای افراطی (داعش)، گفت: متأسفانه تلاش گروه‌هاي تكفيري براي افزایش خشونت‌های مذهبی و فرقه‌ای و بدنام کردن اسلام است، درحاليكه هیچ یک از فعالیت‌های آنان تناسبی با دین اسلام ندارد.

لزوم معرفي اسلام حقيقي در اقصي نقاط جهان

وي در ادامه تأكيد كرد: لازم است تا در آموزش‌هاي ديني نسبت به عقلانيت توجه ويژه داشته باشيم و به معرفي اسلام حقيقي در اقصي نقاط جهان بپردازيم.

ابراهيمي‌تركمان با تأكيد بر تقويت آموزش‌هاي ديني در بنگلادش، گفت: در جهان امروز، برداشت‌هاي ناصحيحي نسبت به اسلام وجود دارد، لذا بايد سعي بر معرفي حقيقت دين مبين اسلام همراه با كرامت انساني كنيم.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود: با وجود گروه‌هاي تكفيري بايد زمينه آشنايي نسل جوان با اسلام رحماني كه از منظر قرآن كريم دو بُعد كرامت انساني و تقوايي شامل مي‌شود را فراهم كنيم.

وي به وجود روابط فرهنگي في مابين ايران و بنگلادش، اشاره كرد و گفت: با وجود رايزني فرهنگي ايران در بنگلادش اميد است تا روابط فرهنگي دو كشور توسعه يابد.

ابراهيمي‌تركمان در رابطه با اقدامات رايزني فرهنگي ايران در بنگلادش، گفت: بيش از ۴۵ فيلم ايراني به زبان بنگالي ترجمه و در اختيار رايزني فرهنگي كشورمان قرار دارد؛ همچنين، در طول سال مجله‌اي با موضوعات مربوط به هنر و فرهنگ ايران و بنگلادش منتشر مي‌شود.

وي با تأكيد بر ايجاد تعاملات دو كشور در حوزه اديان، گفت: در پي مناسبات فرهنگي كه ميان ايران و بنگلادش محقق شده، لازم است تا اقدامات لازم براي بررسي بخش اديان فراهم شود.

ابراهيمي‌تركمان در سخنان پاياني خود با معرفي موسي حسيني، «رايزن فرهنگي ايران در بنگلادش»، گفت: در نظر داريم كه پس از گفت‌وگوي شما با رايزن فرهنگي كشورمان تفاهم‌نامه‌اي در راستاي ايجاد مناسبات فرهنگي ميان دو كشور منعقد و براي اجراي مطلوب فعاليت‌هاي فرهنگي، ديني، آموزش زبان فارسي، هفته‌هاي فيلم ايران، نمايشگاه‌ها و … برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گيرد.

ضرورت انتقال تجارب ايران به بنگلادش

وزير امور ديني كشور بنگلادش با ابراز خرسندي از سفر به ايران، گفت: ايران و بنگلادش روابط خوبي با هم دارند كه اين ارتباطات از زمان استقلال كشور بنگلادش ايجاد شده است.

رحمان ادامه داد: ما همواره از اقدام انسان‌دوستانه جمهوري اسلامي ايران ياد و تشكر مي‌كنيم.

وي ضمن دعوت از رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي براي سفر به بنگلادش، اظهار كرد: با توجه به دانش و تجربياتي كه ايران در اختيار دارد، خواستار تقويت روابط فرهنگي ميان دو كشور هستيم.

رحمان يادآور شد: با توجه به روابط فرهنگي و ديرينه دو كشور، همواره نسبت به بسط و گسترش اين تعاملات براي پيشرفت بنگلادش تأكيد داريم.

قائم مقام وزير امور ديني كشور بنگلادش، به لزوم ايجاد زمينه‌هاي توسعه روابط فرهنگي ميان دو كشور، گفت: هنر و فرهنگ ايران غني و باستاني است؛ به دليل وجود مشتركات فرهنگي كه ميان ايران و بنگلادش وجود دارد بايد اين روابط توسعه يابد.

وي با اشاره به علاقه‌مندي خود براي سفر به ايران، افزود: در اين سفر از اماكن و مراكز گردشگري ايران به ويژه اصفهان بازديد داشتيم و با قدمت تاريخي و ارزشمند مساجد اين استان آشنا شديم.

قائم مقام وزير امور ديني كشور بنگلادش با اذعان اينكه وحدت و مهرورزی در میان مردم ايران موج مي‌زند، تأكيد كرد: از اينكه به ايران سفر كرديم و با يافته‌هاي پژوهشي، علوم هنري و دانش اين كشور آشنا شديم، خواستار حفظ و تقويت روابط فرهنگي هستيم.

تدبر و انس با قرآن در ميان ايرانيان موج مي‌زند

حجت‌الاسلام ابوالقاسمي، معاون بين‌المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اشاره به تجربيات ايران اسلامي، گفت: ايران با در اختيار داشتن نيروهاي شايسته و توانمند در حوزه علم و دانش توانسته تجربيات بسياري را كسب كند كه مي‌توان به بحث آموزش دين و قرآن كريم اشاره كرد.

وي در ادامه افزود: در بحث آموزش قرآن كريم، شيوه و متدهاي آموزشي وجود دارد كه افراد در مراحل مختلف اعم‌از روخواني، روانخواني، قرائت، حفظ، تفسير و ترجمه و مفاهيم قرآن كريم مورد تعليم و تربيت اساتيد متبحّر قرار مي‌گيرند.

ابوالقاسمي با اشاره به مرحله قرائت و حفظ قرآن كريم در ايران، گفت: قرآن‌آموزان با شركت در كلاس‌هاي آموزش حفظ قرآن، طي يك سال حافظ قرآن مي‌شوند و در مرحله قرائت قرآن با حضور در جلسات يك الي دو ماهه مسلّط به آيات قرآن خواهند شد.

وي با تأكيد بر ايجاد تعاملات ديني ميان دو كشور، اظهار كرد: ايران داراي متدهاي آموزشي نوين در بحث آموزش قرآن و دين اسلام است كه با انتقال اين تجربيات در زمينه‌هاي ديني و قرآني بنگلادش مي‌تواند، تأثيرگذار باشد.

معاون بين‌المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ادامه يادآور شد: همچنين، دوره‌هاي آموزشي ويژه دانشجويان در دانشگاه‌هاي ايران ترتيب داده شده كه افراد با شركت در كلاس‌ها با مفاهيم و علوم قرآن كريم آشنا مي‌شوند؛ در اين بخش مي‌توان به حضور گسترده بانوان قرآن‌آموز اشاره كرد.

وي با اشاره به تربيت استاد قرآن كريم در ايران، گفت: براساس دوره‌هاي تخصصي كه در حوزه تربيت استاد قرآن برگزار مي‌شود، افراد به عنوان نیروهای متخصص و متعهد جهت آموزش قرآن تحت تعليم قرار مي‌گيرند.

ابوالقاسمي اظهار كرد: در حوزه آموزش و پرورش كشورمان، مكتوباتي در زمينه قرآن و دين وجود دارد كه دانش‌آموزان به صورت مستمر با اين تعاليم آشنا مي‌شوند؛ همچنين، در حوزه كودكان و نوجوانان بحث بازي‌هاي قرآني را در دستور كار قرار داديم تا سهولت در قرائت قرآن براي آنان مهياء شود.

معاون بين‌المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در پايان، خاطرنشان كرد: از ديگر اقدامات كشورمان براي توسعه فرهنگ قرآني، توليد نرم‌افزارهاي ديني و قرآني است كه با رويكرد استخراج ديدگاه‌هاي قرآن به يافته‌هاى علوم بشرى مي‌افزايد.

گفتني است، اين مراسم همراه با طرح آموزش زبان فارسي در مراكز آموزشي و مدارس بنگلادش و اهداي هدايا از سوي طرفين به يكديگر پايان يافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا