اسپیس‌ایکس به دنبال پرتاب مجدد موشک‌های استفاده شده است

 این شرکت تاکنون چهار پرتاب آزمایشی موفق را انجام داده که طی آن‌ها مرحله اول موشک شامل موتورهای آن به سلامت به زمین بازگردانده شده و روی سکوهای زمینی و دریایی فرود آمده‌اند.اسپیس‌ایکس سفارش‌های پرتاب ماهواره را از سوی شرکت‌های مخابراتی و ارتش دریافت کرده و همچنین قراردادهایی برای ارسال ماموریت‌های ناسا به فضا دارد. هزینه سفر توسط موشک‌های این شرکت اکنون 62 میلیون دلار است که 30 درصد از رقبای دیگر ارزانتر است. این شرکت قصد دارد با کاربرد موشک‌های قابل استفاده مجدد، این نرخ را تا 20 درصد دیگر پایین بیاورد.

مخازن سوخت در موشک‌های قابل استفاده مجدد به شکلی طراحی شده که می‌تواند هزاران بار استفاده شود. همچنین موتورهای موشک نیز می‌توانند بیش از 100 بار پس از انجام تعمیرات بر روی آن‌ها مجددا مورد استفاده قرار بگیرند. برنامه اسپیس‌ایکس در حال حاضر، 10 بار استفاده از یک موشک است.

این شرکت قصد دارد پرتاب‌ها را برای کاهش هزینه هر ماموریت افزایش دهد. اسپیس‌ایکس در حال حاضر یک تاسیسات پرتاب در فلوریدا دارد اما قرار است یک تاسیسات دیگر در سال 2018 در تگزاس بنا شود. امید است که این شرکت با استفاده از چند موشک بتواند تعداد پرتاب را چهار برابر کرده و به 48 مورد در سال برساند.

از دیگر برنامه‌های اسپیس‌ایکس، توسعه فناوری است. در حال حاضر تنها مرحله اول موشک‌های دو مرحله‌ای بازیابی شده‌اند اما این شرکت قصد دارد مرحله دوم را نیز که به حمل محموله‌ها می‌پردازد، بازیابی کند.

پرتاب‌های موشکی معمولا توسط سازمان‌های فضایی دولتی انجام می‌شود از این رو کاهش هزینه‌ها جزو اولویت‌ها محسوب نمی‌شود. اسپیس‌ایکس قصد دارد صنعت فضایی را با پرتاب‌های ارزانتر تغییر دهد و تاکنون 70 سفارش دریافت کرده است.

در ماه می، شرکت پخش ماهواره‌ای SKY Perfect JSAT ژاپن برای نخستین بار یک ماهواره ارتباطی را با موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس پرتاب کرد.شرکت اسپیس‌ایکس در سال 2002 توسط الون ماسک با استفاده از درآمد حاصل از فروش شرکت PayPal بنیان گذاشته شد. هدف نهایی ماسک، قادر کردن انسان‌ها برای زندگی در سیاره مریخ است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا