بررسی روند تکامل استخوان پای انسان

تیمی بین المللی از پژوهشگران و دانشمندان در کشور آفریقای جنوبی با استفاده و ترکیب موارد مختلفی مانند تکنیک های  تصویری ، قواعد مهندسی  و آنالیز های آماری ، در حال مطالعه و بررسی ساختار استخوان های بلند در انسان و سایر موجودات دو پا هستند .
در این پروژه ، پژوهشگران در حال مستند سازی و ثبت اطلاعات مختلف در مورد تفاوت های موجود بین پای انسان و سایر میمون ها هستند . در این تحقیقات به صورت ویژه ای به استخوان های کف پا و به ویژه استخوان منتهی به انگشت شصت پا که با نام hallucal شناخته می شود ، پرداخته شده است . این استخوان در کف پای انسان ، گوریل ها و شامپانزه ها وجود دارد .
لازم به توضیح است که انگشت شصت پا در انسان برای راه رفتن و دویدن کاربرد داشته ولی این انگشت در بیشتر گروه های میمون ها  ( شامپانزه ها و گوریل ها ) برای چنگ زدن ، نگه داشتن اشیا و شاخه ها ، صعود از درختان و حتی لمس اشیا کاربرد دارد .
در همین زمینه کریستین کارلسون Kristian Carlson پژوهشگر دانشگاه ویتواترزراند  University of Witwatersrand اعلام کرد : " در نخستین مرحله پژوهش ها ما به بررسی و مطالعه تفاوت های ساختاری بین انسان ، شامپانزه و گوریل پرداختیم . برخی از این ویژگی ها برای ما قابل پیشبینی بود زیرا این موارد شامل تفاوت های اساسی بین روش راه رفتن انسان و این حیوانات است . موضوع غیر قابل پیش بینی برای ما در این تفاوت های ساختاری  ، مشاهده مشابهت ها و موارد یکسان جذابی در ساختار مورد مطالعه بود . در حال حاضر ما بسیار مشتاق به ادامه این تحقیقات هستیم تا بر اساس آن قادر به کشف نقطه ای شویم که این موجودات در مسیر تکاملی خود ، از یکدیگر جدا شده اند . "