شیلی میزبان نخستین متروی خورشیدی در جهان

اگر بخواهیم دور از ذهن ترین گزینه های ممکن برای دسترسی به نور خورشید را در نظر بگیریم، ایستگاه های مترو را می توان گزینه هایی بسیار مناسب به حساب آورد ولی به نظر می رسد که مسئولان کشور شیلی با این امر موافق نیستند و قصد دارند تا به جهانیان ثابت کنند که می توان یک ایستگاه متروی بزرگ را نیز با کمک انرژی خورشید به فعالیت درآورد.

تمامی انرژی مورد نیاز برای این شبکه بزرگ مترو قرار است تا از طریق نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی در حاشیه کویر آتاکاما (Atacama Desert) تامین شود که این کویر در فاصله 640 کیلومتری سانتیاگو قرار دارد.

بر اساس برنامه های اعلام شده، قرار است تا شبکه متروی شهر سانتیاگو در کشور شیلی شاهد یک رخداد بی سابقه در مصرف انرژی های تجدید پذیر باشد. این برنامه خاص شامل تامین تمامی انرژی مورد نیاز این شبکه قطار زیرزمینی توسط منابع انرژی خورشیدی است.

شبکه متروی شهر سانتیاگو دارای طول 64 مایل (بیش از 102 کیلومتر) است که در این مسیر، تعداد 108 ایستگاه قرار گرفته اند. در طول هر روز به صورت تقریبی شاهد عبور 2.5 میلیون مسافر از این ایستگاه ها هستیم که ارائه خدمات به این افراد به انرژی بسیار زیادی نیاز خواهد داشت.

تمامی انرژی مورد نیاز برای این شبکه بزرگ مترو قرار است تا از طریق نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی در حاشیه کویر آتاکاما (Atacama Desert) تامین شود. شایان ذکر است که این کویر در فاصله 640 کیلومتری سانتیاگو قرار دارد و علاوه بر نیروگاه یاد شده نیز قرار است تا یک نیروگاه بادی به این شبکه افزوده شده و 18 درصد دیگر از توان مورد نیاز برای متروی سانتیاگو را فراهم سازد.

قرارداد ساخت این نیروگاه خورشیدی با شرکت آمریکایی سان پاور منعقد شده است. یکی از نکات منحصر به فرد این پروژه نیز این است که این طرح برخلاف سایر نیروگاه های انرژی خورشیدی، به شبکه برق شهری ارتباط نخواهد داشت و انرژی به دست آمده از مزارع یاد شده به طور مستقیم به شبکه متروی سانتیاگو انتقال خواهد یافت.

منبع: Engadget

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا