تصفیه و گندزدایی آب به روش پلاسمای سرد اتمسفریک

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فیزیک گرایش اتمی و مولکولی این واحد دانشگاهی با بیان اینکه امروزه استفاده از پلاسما در علوم و مهندسی مورد توجه ویژه دانشمندان قرار گرفته است، گفت: استفاده از تکنولوژی پلاسما در محیط زیست و پزشکی یکی از فناوری های نوظهور است و کاربرد پلاسما به عنوان گندزدا در آب و فاضلاب یکی از این موارد به شمار می آید.

زهره رشمئی افزود: طبق گزارش های سازمان بهداشت جهانی، کمبود منابع آبی و آلودگی منابع آبی یک بحران برای بهداشت عمومی است و هر ساله میلیون ها نفر به دلیل بیماری های ناشی از آب آلوده جان خود را از دست می دهند و از بین بردن آلودگی میکروبی و شیمیایی آب های آلوده هزینه های بسیاری به همراه دارد.

وی روش مرسوم گندزدایی در آب و فاضلاب را بر پایه استفاده از کلر دانست و ادامه داد: استفاده از کلر جهت میکروب زدایی آب یک روش شیمیایی بوده که مضراتی نیز دارد و دانشمندان همواره به دنبال یافتن روش های میکروب زدایی جایگزین بوده اند.این دانشجوی جوان با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی پلاسما در گندزدایی آب در کشورهای محدودی مورد مطالعه قرار گرفته است، اظهار داشت: مطالعه ای با این گستردگی که بسیاری از پارامترهای فیزیکی و شیمیایی را در آب بررسی کرده باشد برای اولین بار در جهان در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات انجام شده است.

وی بررسی خاصیت میکروب کشی پلاسما در آب، تحقیق در مورد گونه های فعال پلاسما تولید شده در آب و بررسی اثرات مضر و جانبی پلاسما در آب را اهداف مورد بررسی در این تحقیق دانست و گفت: این مطالعه با آلوده کردن آب شرب استریل با غلظت بالای دو باکتری شاخص در آلودگی آب، اشرشیا کولی و انتروکوکوس فکالیس انجام شد.

رشمئی یادآور شد: نتایج این مطالعه نشان داد که پلاسما در زمان کوتاهی قادر به از بین بردن باکتری هاست و براساس این پژوهش همچنین عامل اصلی گندزدایی تولید مولکول H2O2 و میدان های الکتریکی در اثر تابش پلاسما روی سطح آب است.

وی توضیح داد: استفاده از H2O2 به عنوان جایگزین مناسبی برای روش های مرسوم گندزدایی آب در حال مطالعه است که در اثر تابش پلاسما روی سطح آب نیز مولکول H2O2 تولید می شود.

رشمئی با اشاره به اینکه بسیاری از پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب برای اولین بار در این مطالعه اندازه گیری شد، اظهار داشت: نتایج حاکی از آن است پلاسما در پارامترهای سختی کل، کدورت، سولفات، فسفات، کل جامدات محلول، ازن، هدایت الکتریکی، دما، حجم، اکسیژن محلول و pH تاثیری ندارد.وی همچنین از انجام بررسی های لازم برای حل مشکل افزایش دو پارامتر نیترات و نیتریت در اثر پلاسما در آب با ایجاد تغییرات جزئی در نوع پلاسما، شرایط تابش و گاز مورد استفاده در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات خبر داد و گفت: نتایج این تحقیق نشان داد پلاسما قدرت میکروب کشی بسیار بالایی دارد به طوریکه بعد از چند ثانیه از تابش پلاسما روی سطح آب میلیون ها با کتری از بین رفت.

این پژوهش با همکاری مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما به سرپرستی دکتر محمود قرآن نویس و آزمایشگاه تخصصی آب و فاضلاب اداره کل تعمیر و نگهداری واحد علوم و تحقیقات که معتمد سازمان محیط زیست است انجام شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا