ارتباط بین موفقیت اقتصادی و اجتماعی و ژن های انسان

در دنیای امروز ما تقریبا هر روز ارتباط یکی از خصلت های رفتاری و یا جسمی انسان با ساختار ژنتیکی فرد کشف می شود. آخرین نمونه این یافته ها نیز حاکی از آن است که میزان فعالیت های اجتماعی انسان ها و همچنین موفقیت های اقتصادی در افراد می تواند به ژن های آنها مرتبط باشد.

نتایج نشان می داد که افرادی که امتیاز پولی ژنیک بالاتری را به دست می آورند، از نظر ارتباط های اجتماعی و اقتصادی به مراتب بهتر عمل می کنند و به این ترتیب می توان گفت که این نوع از موفقیت ها می تواند ریشه در ژن انسان ها داشته باشد.

این تحقیقات که در نوع خود یکی از بزرگ ترین موارد پژوهش ژنتیکی به حساب می آید، بر پایه اطلاعاتی به دست آمده از یک هزار فرد مختلف و در طول بازه زمانی بیش از 40 سال به انجام رسیده است. راهبری این پژوهش بر عهده دکتر دنیل دابلیو بلسکی از دانشکده دارو در دانشگاه دوک بوده است.

در این تحقیقات مشخص شده است که افرادی که در تست پلی ژنیک (polygenic) تعیین شده توسط محققان، امتیاز های بالای صفر کسب می کردند دارای قابلیت بیشتری برای تحصیل و کسب موفقیت بوده اند در حالی که این وضعیت در افرادی که امتیاز آنها پایین تر از صفر بود، کاملا معکوس به نظر می رسید.

این تحقیقات در کشور نیوزلند انجام شده و افرادی را از هنگام تولد تا رسیدن به دهه پنجم زندگی مد نظر قرار داده بود و به همین دلیل نیز دقت اطلاعات به دست آمده بسیار بالا بوده است. نتایج نشان می داد که افرادی که امتیاز پولی ژنیک بالاتری را به دست می آورند، از نظر ارتباط های اجتماعی و اقتصادی به مراتب بهتر عمل می کنند و به این ترتیب می توان گفت که این نوع از موفقیت ها می تواند ریشه در ژن انسان ها داشته باشد.

منبع: psychologicalscience

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا