برگ مصنوعی با قابلیت تولید انرژی بهتر از گیاهان

فتوسنتز گیاهی را می توان یکی از اهداف معقول برای تولید انرژی خورشیدی دانست ولی بسیاری از دانشمندان زیاد به سراغ این مقوله نمی روند. با این حال محققان دانشگاه هاروارد با بررسی این ساختار توانسته اند تا ساختار برگ مانندی را تولید کنند که می تواند مانند برگ گیاهان نور خورشید را به انرژی تبدیل کند ولی با این تفاوت که بهره وری آن به طور چشمگیری از گیاهان بهتر است.

این فناوری شامل حرارت دادن نوع خاصی از باکتری به نام Ralstonia eutropha و آب کبالت به همراه یک جفت الکترود است که موجب می شود تا الکتریستیه از درون این سیستم نیمه بیولوژیکی عبور کند. در این شرایط است که الکترودها آب را به گاز هیدروژن بدل می کنند که می تواند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار بگیرد.

جالب است بدانید که میزان بهره وری این سیستم تنها 10 درصد است ولی این رقم در مقایسه با رقم 8 درصدی موجود در طبیعت، عملکردی به میزان 25 درصد بهتر را به همراه آورده است. با این حال این فرایند بدون مشکل نیست و هنوز مشخص نیست که این تکنولوژی بایونیک چگونه می تواند به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار بگیرد.

دانشمندان هنوز نتوانسته اند تا راهکاری را بیابند که به کمک آن بتوان این سیستم را به سلول های خورشیدی متصل کرد. علاوه بر این نیز نوع آب و هوا می تواند بر روی عملکرد این سیستم تاثیر بگذارد. این سیستم در شرایط آب و هوایی عادی به راحتی کار می کند ولی عملکرد آن در شرایط جوی نامساعد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

منبع: engadget