پهپادی که صاحبش را دنبال می‌کند

سیناپرس: چندماهی است که اخبار پهپادها با کارایی‌های متفاوت در رسانه‌ها منتشر می‌شود. به خصوص پهپادهای چند ملخه که کنترل راحت‌تر و مانورپذیری بالاتری هم دارند. همین چند ماه پیش پهپادهایی با توانایی تعقیب و دنبال کردن کاربر یا مالک نیز رونمایی شد. این پهپادها می‌توانند با بالای سر صاحبانشان پروازکرده و تا چندین کیلومتر آنها را دنبال کنند. این چندملخه‌ها با استفاده از سیستم‌های مسیریابی و ناوبری توانایی تعقیب را پیدا می‌کنند.  

 

اما اکنون، یک شرکت چینی-آمریکایی با موفقیت توانسته است نوع جدیدی از این پهپادهای وفادار را طراحی کرده، بسازد و آزمایش کند. چهارملخه جدید این شرکت توانایی مانوردهی بالاتری دارد و کنترل پذیری آن بسسار راحت‌تر از نمونه‌های قبلی است. این چهارملخه می‌تواند از صاحب خود یا هرکس دیگر بنا به برنامه‌ریزی در یک مسیر طولانی به صورت کاملا اتوماتیک فیلمبرداری کند.

 

استفاده از این پهپاد چهارملخه خیلی راحت است زیرا برای کنترل آن کاربر تنها نیاز به یک گوشی هوشمند ب سیستم عامل اندرویدی یا آی.او.اس دارد. اپلیکیشن این پهپاد طوری طراحی شده است که بدون هیچ نوع اطلاعات یا زحمتی بتوان آن را پرواز داد. این ویژگی‌ها باعث شده است که پهپاد جدید کاربرپسند تر از بقیه باشد.

کاربر می‌تواند از طریق گوشی خود و با استفاده از فناوری موقعیت‌یابی جهانی (مثل جی.پی.اس) پهپاد را از زمین بلند کرده، در یک مسیر پیچیده پرواز دهد و سپس با اتمام ماموریت آن را بنشاند. این چهار ملخه با استفاده از ردیابی سیگنال تلفن کاربر می‌تواند به تعقیب وی بپردازد. با این همه ویژگی مثبت، پهپاد جدید نیز مثل دیگر پهپادهای این دسته، توانایی تشخیص موانع و نخوردن به آنها را ندارد. مهندسان و طراحان این پهپاد امیدوارند بتوانند روزی این ویژگی را با هزینه کم به سیستم خود اضافه کنند.

حرکات این پهپاد چهارملخه همچنین به صورت دستی نیز قابل کنترل و هدایت است و این کار با استفاده از اسلایدرهای مجازی صورت می‌گیرد. یعنی کاربران با کج کردن تلفن همراه خود در جهات مختلف، می‌توانند به هدایت کوادکوپتر خود بپردازند.

این پهپاد نیروی خود را از یک باتری لیتیوم-پلیمر 4500 میلی‌آمپرساعت 11.1 ولت دریافت می‌کند که می‌تواند تا 30 دقیقه به پرواز بپردازد، اما در صورت استفاده از دوربین این زمان به 20 دقیقه کاهش می‌یابد. یک وسیله‌ی ارتباطی G-Box در این وسیله‌ی هوایی وجود دارد که از طریق بلوتوث به تلفن کاربر ارتباط برقرار می‌کند و سپس از طریق سیگنال‌های رادیویی فرامین را به پهپاد تا فواصل 1000 متری ارسال می‌کند.

همانند پهپادهای دیگر این پهپاد هم در صورت از دست رفتن تماس، به طور خودکار به پایگاه تیک‌آف خود بازخواهد گشت. علاوه بر این، اگر کاربران استفاده از واحد کنترل رادیویی سنتی‌تر را با استفاده از جوی‌استیک‌ها ترجیح دهند، نوعی از گوست با این قابلیت در حال توسعه قرار دارد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا