صدور مجوز مارگیری منوط به امضای تفاهم نامه میان سازمان محیط زیست و موسسه رازی

مجید خرازیان مقدم روز دوشنبه در نشست خبری افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه رازی در این زمینه تفاهم نامه ای منعقد کرده بودند اما از آنجایی که این تفاهم نامه اهداف ما را محقق نمی کرد، پیش نویس تفاهم نامه دیگری را تهیه و به موسسه رازی ارسال کرده ایم اما هنوز جوابی دریافت نکردیم.
وی افزود: بر اساس آن متن پیروی را ضمیمه این پیش نویس کردیم مبنی بر اینکه صدور هرگونه مجوز برای مارگیری منوط به امضای این تفاهم نامه جدید است در غیر این صورت از صدور مجوز معذور خواهیم بود.
خرازیان مقدم گفت: موسسه رازی اصرار بر سم گیری از پنج تا 6 گونه مار سمی موجود در طبعیت که در معرض انقراض هستند، دارد در حالی که بحث تکثیر و پرورش مارهای سمی را با هدف استحصال سم پیشنهاد دادیم و اعلام کردیم سموم گرفته شده از این مارها ابتدا بررسی شود بعد مورد استفاده قرار گیرد اما موسسه رازی به سم گیری از مارهای موجود در طبیعت اصرار دارد.
وی با اشاره به اهمیت واکسن دام با هدف پیشگیری از تلفات اظهار کرد: در خصوص بیماری هایی که از دام به حیات وحش منتقل می شود، مانند طاعون نشخوارکنندگان و یا تب برفکی دو راه درپیش داریم؛ یکی از ورود دام به منابع طبیعی خودداری شود که این وظیفه ما نیست و اکنون بیش از 2.5 برابر ظرفیت دام در مراتع به چرا می روند و دوم اینکه اگر نمی توانیم مانع ورود دام به مراتع شویم، باید دام ها واکسینه شوند؛ اما آیا این کار انجام می شود، زمانی که گزارشی در مورد کانون بیماری ارائه می شود، سازمان دامپزشکی برای واکسینه کردن دام وارد عمل می شود در حالی که تاکید ما بر پیشگیری است.
خراریان مقدم افزود: تا زمانی که سازمان دامپزشکی برای واکسینه کردن دام ها وارد عمل شود، بیشتر حیات وحش از بین می رود؛ بنابراین باید تلاش کنیم که دام بیمار وارد عرصه های طبیعی نشود. 
وی با بیان اینکه واکسیناسیون حدود 70 میلیون راس دام انجام نمی شود، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی می گوید اگر واکسن های لازم در اختیار ما گذاشته شود، دام ها را واکسینه می کنیم؛ بنابراین باید تلاش کرد در تولید واکسن به خودکفایی برسیم البته در زمینه تامین اعتبار مشکل داریم که امیدواریم امسال اعتبارات کافی تخصیص داده شود.

** 72 گونه جانوری در معرض خطر انقراض 
خرازیان مقدم با بیان اینکه تنوع زیستی قابل ملاحظه ای در کشور وجود دارد، افزود: هزار و 163 گونه جانوری در رده پستانداران، پرندگان، دوزیستان و آبزیان آب های داخلی در کشور داریم که با چالش هایی مواجه هستند؛ بر این اساس 72 گونه از آنها یعنی 6.3 دهم درصد در معرض تهدید و خطر انقراض قرار دارند.
وی افزود: تخریب زیستگاه ها، جزیره ای شدن و تکه تکه شدن زیستگاه های حیات وحش، شکار غیرمجاز، وجود اسلحه های مجاز و غیرمجاز فراوان، بیماری ها، چرای بی رویه دام و تخریب مراتع، قاچاق حیوانات (قاچاق گونه های جانوری بعد از قاچاق اسلحه، مواد مخدر و انسان قرار دارد) و خشکسالی برخی از چالش هایی است که حیات وحش با آن مواجه است.
خرازیان مقدم گفت: 256 میلیون هکتار مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که با 2 هزار و 500 محیط بان یعنی هر محیط بان برای بیش از 10 هزار هکتار مدیریت می شود که کار بسیار سختی است.
وی به برنامه های سازمان محیط زیست در حوزه حیات وحش اشاره کرد و افزود: تهیه و تدوین برنامه اجرای عمل مدیریت گونه های جانوری یکی از این برنامه ها است که بر این اساس برای 30 گونه جانوری برنامه عمل تهیه کردیم و قرار است 15 مورد آنها در یک برنامه پنج ساله اجرایی شوند.

** سرشماری خزندگان و دوزیستان در یک برنامه پنج ساله 
خرازیان مقدم گفت: سال گذشته با همکاری محققان و بخش دانشگاهی سرشماری دقیقی از حیات وحش به ویژه پستانداران را آغاز کردیم، همچنین برآورد جمعیت دوزیستان و خزندگان را در قالب یک برنامه پنج ساله در دستورکار داریم چراکه اگر اطلاعات کافی نداشته باشیم، نمی توان مدیریت صحیحی ارائه کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا