کشف فسیل منحصر به فرد از دوره کرتاسه

در پی انجام عملیات ساختمانی در یکی از شهر های استان جی لین در شمال شرق کشور چین بقایای استخوان های دایناسوری به دست آمده است که دیرینه شناسان با مطالعه آن اعلام کردند احتمالا این فسیل متعلق به دایناسوری از دوران زمین شناسی کرتاسه است که حدود 100 میلیون سال پیش زندگی می کرده است.

فسیل کشف شده بسیار شبیه به نوع دایناسورهای موسوم به ایگواندانوس iguanodons است که جز دایناسورهای دوپا و غول پیکر علفخوار محسوب می شوند. این دایناسور دارای دمی بسیار بزرگ و سنگین بود.

دیرینه شناسان در این رابطه اعلام کردند، فسیل کشف شده بسیار شبیه به نوع دایناسورهای موسوم به ایگواندانوس iguanodons است که جز دایناسورهای دوپا و غول پیکر علفخوار محسوب می شوند. این دایناسور دارای دمی بسیار بزرگ و سنگین بود. بر اساس اعلام رسمی آکادمی علوم چین؛ موضوع جالب توجه درباره فسیل دایناسور کشف شده در جی لین، این است که عموما ایگواندانوس ها در قاره اروپا و در بازه زمانی 140 تا 120 میلیون سال پیش زندگی می کردند.

ژانگ های لونگ از موسسه فسیل شناسی مهره داران و دیرین مردم شناسی چین که از زیر مجموعه های آکادمی علوم این کشور محسوب می شود در رابطه با کشف فوق الذکر گفت: محوطه حفاری شده به صورت عمومی دارای خصوصیات و ویژگی های لایه های ساختاری متعلق به دوره کرتاسه است. این دایناسور احتمالا 10 متر طول داشته و در حال حاضر تنها استخوان ران وی کشف شده است.

بر اساس گزارش های رسمی، در حال حاضر کلیه فعالیت های عمرانی در این منطقه متوقف شده و تیمی از پژوهشگران دیرینه شناس در حال بررسی و مطالعه لایه های زمین در این محوطه هستند. احتمال داده می شود بقایای فسیل های دیگری نیز در این محوطه کشف شود.

دوره کرتاسه یکی از دوره های زمین شناسی است که از حدود 145 میلیون سال پیش تا 65 میلیون سال پیش  و پس از دوره ژوراسیک در کره زمین وجود داشته و حدود 70 میلیون سال به طول انجامیده است. آب و هوای کره زمین در این دوران گرم و معتدل بوده و گیاهان و جانوران مختلفی از جمله انواع دایناسورها و بی مهرگان در  سراسر جهان آن روز زندگی می کردند.  برخی از پستانداران کوچک در اواخر این دوره پای به عرصه حیات گذاشته و در پایان این دوران ، دایناسورها منقرض شدند.

منبع: xinhua

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا