سالانه 8 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود

ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو با حضور در برنامه روز جهانی دریا و اقیانوس در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی پیام استرکیش‌ لاروش مدیر و نماینده منطقه یونسکو در تهران را قرار کرد.

در این پیام آمده است: سال 2016 سالی است که اهداف دستور جهانی 2030 درباره تغییر اقلیم اجرایی می‌شود.

در ادامه این پیام آمده است: علی‌رغم تاثیر فعالیت‌های انسان در محیط زیست، اقیانوس‌ها مهمترین ابزار برای رفع یکی از چالش‌های جهانی یعنی فقر به شمار می‌روند، چرا که اقیانوس‌ها بخش جدایی ناپذیر از سیاره ما هستند و یکی از حیاتی‌ترین بخش زندگی انسان به شمار می‌روند.

در این پیام، اقیانوس‌ها نقش محوری در کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کنند و در ادامه آمده است: حفاظت از مناطق دریایی با تنوع زیستی آن از این لحاظ اهمیت دارد که بهره‌برداری پایدار از منابع دریایی را تضمین می‌کند.

به گزارش ایسنا،مدیر دفتر منطقه یونسکو درتهران در ادامه این پیام با ابراز نگرانی نسبت به افزایش آلودگی‌های دریایی خاطرنشان کرد: سالانه 8 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود و اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد تا سال 2030 در هر دو دقیقه یک کامیون پلاستیک به آبهای اقیانوس‌ها اضافه می‌شود.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه یادآور شد: بر اساس دقیق‌ترین تحقیقات انجام شده در حال حاضر 150 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها شده است، ضمن آن که به ازای هر 30 تن ماهی، یک تن پلاستیک وجود دارد.

به گفته وی تا سال 2050 اقیانوس‌ها حاوی پلاستیک بیشتری خواهند بود و تا 34 سال آینده وزن پلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها بیشتر از وزن ماهی‌ها خواهد شد.

وی با تاکید بر این که رفع این معضل تنها بر عهده یک فرد نیست، ابراز امیدواری کرد که با ائتلاف جهانی نسبت به این معضل گام‌های موثری برداشته شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا