رونمایی از فسیل های 200 میلیون ساله اصفهان

این اثر طبیعی به مساحت 6.3 هکتار در محدوده شهرستان برخوار در شمال اصفهان با فسیل های 200 میلیون ساله بی مهرگان است.
این منطقه دارای ریز جلبک های منحصر به فرد و گونه های جدید از خارپوستان است که برای نخستین بار از این مکان به دنیا معرفی شدند.
اثرطبیعی سپاهان کمشچه در سال 1387 توسط پروفسور صنوبری داریان کشف و با همکاری دکتر بابک سپهریان نسب به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان معرفی و سپس به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شد.
مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در مراسم رونمایی از این اثر طبیعی گفت: اثر طبیعی سپاهان کمشچه، نخستین اثر طبیعی ملی استان اصفهان است.
حمید ظهرابی افزود: براساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، چهار سطح از سطوح حفاظتی محیط زیست وجود دارد که شامل پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده است.
وی افزود: با ثبت نخستین اثر طبیعی ملی استان اصفهان در شورای عالی حفاظت محیط زیست، اکنون ما هر چهار سطح را در استان داریم.
وی با بیان اینکه اقدام های اولیه مانند حصارکشی و مراقبت های اولیه در منطقه در حال انجام است اظهار کرد: این اثر طبیعی نیاز به تجهیز و ساختمان دارد.
ظهرابی افزود: همچنین لازم است مرکزی برای آشنایی و آموزش بازدیدگنندگان از این اثر طبیعی احداث شود که این مرکز یا در موزه تاریخ طبیعی کمشچه یا در همین مکان احداث خواهد شد.
یک زمین شناس و استاد دانشگاه نیز در این مراسم گفت: این منطقه و کوهی که در آن واقع شده است، رخساره های همه دوران دوم زمین شناسی را دارد.
سه دوره کلی برای زمین شناسی به رسمیت شناخته شده که دوره دوم شامل تریاس (Triassic)، ژوراسیک (Jurossic) و کرتاسه (Creataceous) است.
جانوران و گیاهان این دوره تکامل بیشتری دارند و از انواع دوران اول عالی تر بوده اند، نرم تنانی مانند آمونیت ها (Ammonite) ظهور کردند، همچنین خزندگان در این دوران زیاد و متنوع شدند که این دوران به نام خزندگان معروف شده است.
همچنین نخستین پرندگان در دوران دوم ظاهر شدند و نیز آثاری از پستانداران ابتدایی پیدا شده است. از اواسط این دوران در بیشتر نقاط علائم پیشروی دریا مشاهده می شود. بیشتر ذغال های ایران و افغانستان در دوره ژوراسیک تشکیل شده است.
بابک سپهریان نسب افزود: در قسمت پایین این منطقه، تریاس، در قسمت میانی ژوراسیک و در قسمت راست، رسوبات کرتاسه را می توان دید.
وی اظهار کرد: رسوبات تریاس این منطقه متعلق به 200 میلیون سال پیش است که مانند یک موزه گیاهی و جانوری تداعی کننده دوره دوم زمین شناسی است.
این زمین شناس اضافه کرد: لایه های مرجانی و ریز جلبک های قرمز، لاله های دریایی و انواع گونه های گیاهی و جانوری که در دنیا بی نظیر است را می توان در این اثر طبیعی مشاهده کرد.
به گفته وی کشفیات این منطقه به ثبت جهانی رسیده و در مقاله های معتبر بین المللی آی اس آی (ISI) به آن اشاره شده است.
سپهریان نسب با اشاره به شناسایی این منطقه در سال 2008 خاطرنشان کرد: گروه های زیادی از کشورهای اتریش، لهستان، آلمان و فرانسه برای بازدید به این منطقه آمدند و همه تاکید دارند که این منطقه بی نظیری در دنیاست.
این استاد دانشگاه اظهار امیدواری کرد که افتتاح این اثر ملی، قدم نخست برای ثبت ملی و جهانی سایر مناطق پر ارزش سنگواره ای در استان و کشور باشد.
اثر طبیعی ملی سپاهان کمشچه با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، فرماندار برخوار و تعدادی از فعالان محیط زیست بهعنوان اولین اثر طبیعی استان اصفهان رونمایی شد.
این منطقه منحصر به فرد ژئوفیزیکی در شهر 'کمشچه' شهرستان برخوار قرار دارد.
بررسی ها نشان می دهد که این منطقه در گذشته دریا بوده و انواع فسیل دریایی مانند نرم تنان، جلبک ها و گونه های آبی در آن قابل مشاهده است.
این نخستین بار است که چنین منطقه ای در دنیا مشاهده می شود و از نظر زمین شناسی مکانی منحصر به فرد است.
ویژگی های این منطقه می تواند در توسعه اکوتوریسم موثر واقع شود.
روز جهانی محیط زیست (WED) مصادف با پنجم ژوئن ( 16 خرداد ) روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیم برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، انتخاب شده‌است.
به گزارش ایرنا، شهر کُمِشْچـِه با حدود چهار هزار نفر جمعیت در شهرستان برخوار و 25 کیلومتری شمال شهر اصفهان است.