شماره ششم ماهنامه«دانش بنیان» منتشر شد

سرآغاز ششمین شماره ماهنامه «دانش بنیان»به اهمیت «پیشرفت» و «مشورت» که دو پای ماندگاری انسان هستند پرداخته است. البته توجه به اقتصاد دانش بنیان در پیشبرد برنامه اقتصاد مقاومتی هم، جای ثابت اش را در این نشریه پیدا کرده است و در سال «اقدام و عمل؛ اقتصاد مقاومتی» توجه جدی تر به این مقوله شده است.

اهمیت مشورت

پرویز کرمی، سردبیر «دانش بنیان» در شماره ۶ این ماهنامه، سرمقاله اش را درباره اهمیت مشورت نوشته است: هر مدیر مدبری محتاج است تا حرف دیگران را بشنود و در عقل نظری و عملی با صاحبان خرد مشورت کند. اینکه مدیری اشتباه کند، نمی شود و نباید بر او خرده گرفت.

اگر مدار کارها بر تخصص و فن و دانش باشد، خود به خود میزان خطا و اشتباه پایین می آید… اگر بنیان امور بر دانش باشد، کار کشور با هزینه کمتری به افق های رشد و توسعه دست می یابد.

اولویت صنعت نفت در اقتصاد مقاومتی

اما نه اینکه چون شعار امسال درباره اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی باشد، این مقوله، سال ها پیش در کشور ما مطرح بوده و تاکیدات زیادی نیز توسط بزرگان نظام بر آن شده است. بنابراین نه امسال، بلکه هر سال می باید که اقتصاد مقاومتی سرلوحه فعالیت ها در بخش های مختلف به ویژه در خود اقتصاد باشد.

در این میان فناوری نقش ناجی را دارد و گره های بسیاری می تواند که باز کند. از جمله در بخش نفت و گاز.

رضا آذین در یادداشتی، اهمیت فناوری و نوآوری در صنعت نفت را به رشته تحریر درآورده است و تاثیرش بر اقتصاد مقاومتی را یک به یک، نشان داده است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: از هر جنبه که بنگریم، مساله نیاز حال حاضر و آینده نفت به فناوری و نوآوری کماکان به قوت خود باقی است. این صنعت برای ادامه حیات حرفه ای، بهبود ارزش افزوده و حضور فعال در عرصه اقتصاد ملی و بین المللی نیازمند به کارگیری فناوری های کلاسیک و نوین است.

تضمین آینده ایران

کمال اطهاری در بخشی از این ماهنامه گفته است: اقتصاد دانش بنیان، آینده ایران را تضمین می کند. به هر حال توجه اقتصاددانان به نقش مهم فناوری در اقتصاد، نکته ای است که اهمیت بسیار بالایی دارد و البته تا به حال کمتر در بخش های اقتصادی به این موضوع توجه شده است.

اما «دانش بنیان» پیرو تاکیداتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر این موضوع داشته، تلاش خود را برای وارد گود کردن اقتصاددانان آغاز کرده است.

مهدی عسلی هم از دیگر اقتصاددانانی است که چراغ دیگری از موضوع اهمیت اقتصاد دانش بنیان در پیشبرد برنامه اقتصاد مقاومتی را روشن کرده است.

توجه به بخش خصوصی برای رونق کسب و کار و چابک کردن بدنه دولت نکاتی است که اقتصاد دانش بنیان به همراه می آورد و عسلی هم بر این نکته تاکید دارد و می گوید: «واضح است که بدنه دولت بهتر است چابک و کارآمدتر شود. این موضوع نقش بسیار مهمی در مقاوم سازی اقتصاد ایران دارد.

شهر خلاق

رسول بیدرام، استادیار گروه اقتصاد هنر دانشگاه هنر اصفهان، در سلسله مطالبی که درباره اقتصاد خلاق برای ماهنامه «دانش بنیان» نوشته، این بار به موضوع «رشد و توسعه شهر خلاق» پرداخته است. اقتصاد فرهنگ، کمک کننده و رونق بخش اقتصاد شهری است و کسب و کارهای خلاقانه را میدانی وسیع می بخشد.

تجربه های کسب و کاری

آنچه که امروز رونق کسب و کار کشورمان تشنه آن است، بهره مندی از تجربه ها و شکست ها و پیروزی ها و رازهای پیدا و پنهان کسب و کار است. ایران جوان، اینک پر از کسب و کارجویانی است که سوداهای بسیار برای موفقیت شغلی در سر دارند.

این مطالب، تنها بخشی از محتویات «دانش بنیان» ششم است. گزارش ها و یادداشت های بسیاری در این شماره گنجانده شده است که برای علاقه مندان راه اندازی یک کسب و کار مناسب و فناورانه، درس ها و نکته های گرانقیمت بسیاری در خود دارد.

به گزارش مهر، ششمین ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسئولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی ویژه خردادماه ۱۳۹۵ در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا