تولد نخستین نوزادان لاک پشت در سایت حفاظت شده جزیره کیش

مریم محمدی روز یکشنبه با اعلام این مطلب به ایرنا گفت : نوزادان از لاک پشت های پوزه عقابی در معرض انقراض هستند و این دهمین دوره حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت های دریایی در جزیره کیش است .
وی افزود : تعدادی از نوزادان شب گذشته همزمان با آغاز هفته محیط زیست در سایت حفاظت شده لاک پشتان جزیره کیش از تخم خارج شدند و سایر تخم ها نیز به همین ترتیب به جوجه لاک پشت تبدیل خواهند شد.
هر ساله پنجم ژوئن مصادف با 15 خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست نام گرفته و 16 تا 22 خرداد به نام هفته محیط زیست نامگذاری شده است . 
تخم گذاری لاک پشت ها و بیرون آمدن جوجه ها از تخم یکی از جاذبه های گردشگری جزیره کیش است و هر ساله دوستداران محیط زیست از ابتدای فصل تخم گذاری لاک پشت ها، علاقه مند به پیگیری روند حفاظت از این جانوران بوده و با حضور در سایت لاک پشت ها از نزدیک این وقایع را مشاهده می کنند.
سایت حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت ها در ساحل جنوبی جزیره کیش واقع شده و علاقه مندان به محیط زیست می توانند از طریق هماهنگی با محیط بانان از سایت حفاظت شده لاک پشت ها دیدن کنند.
طرح حفاظت از لاک پشت ها در جزیره کیش، به عنوان منطقه ای مهم در خلیج فارس، به همت اداره محیط زیست معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش اجرا می شود.
حفاظت از لاک پشت های تخم گذاراز دسترس صیادان غیر مجاز، مراقبت از لانه ها و تخم ها در برابر دستبرد افراد سودجو ، محافظت از نوزادان لاک پشتها و هدایت آنها به دریا ، علامت گذاری (تگ زنی) و بیومتری لاک پشت های ماده که برای تخم گذاری به سواحل کیش مراجعه می کنند از مراحل مختلف طرح های حفاظت از لاک پشت های دریایی درجزیره کیش است.
حفاظت از لاک پشت های دریایی جزیره کیش با اجرای 'برنامه حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتهای دریایی کیش'' از بهار 1385 در حال اجرا بوده و هر ساله تعداد قابل توجهی از نوزادان لاک پشت ها روانه دریا می شوند .
لاک پشت های پوزه عقابی از جمله گونه های جانوری در معرض خطر انقراض هستند که با توجه به نقش آنها درحفظ سلامت اکوسیستم دریا از جمله مرجان ها اهمیت ویژه ای داشته و مورد توجه اتحادیه ها و سازمانهای جهانی مرتبط با حفظ حیات گونه های گیاهی و جانوری در حال انقراض قرار گرفته اند.
فصل تخم گذاری لاک پشت ها در کیش اوایل اسفند ماه سال 94 و زودتر از هر سال آغاز شد . این اتفاق در حالی رخ داده فصل تخمگذاری لاک پشتهای پوزه عقابی (Hawksbill sea turtle) در جزیره کیش معمولا از اواخر اسفند تا خرداد ماه صورت می گیرد .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا