گزارش تصویری از موج صخره های استرالیا

این صخره در شمال تپه هایدن واقع شده است . ساختار این  تپه به  تمامی  ساخته شده از سنگهای خاص  گرانیت  است . موج های سنگی در 3 کیلومتری شرقی شهری به نام هایدن و ۲۹۶ کیلومتری جنوب شرقی پرت در بخش غربی استرالیا واقع شده است . صخره موجی و صخره هایدن تنها بخش کوچکی از پارک حیات وحش ۱۶۰  هکتاری هایدن هستند . صخره هایدن یک سنگ گرانیت اینسلبرگ شامل به فرم گنبدی شکل است  که  گنبدهای مرکزی و غربی آن  توسط یک دره عمیق از یکدیگر جدا شده اند که هم اکنون بوسیله یک مخزن پر شده است و این دو بوسیله یک سکوی کوتاه به هم متصل شده اند. یک پروسه چند مرحله ای تغییرات شکل زمین باعث شکل گیری این گنبد ها شده است. اولین قدم در تغییرات صخره هایدن، جایگزینی سطح آن بوسیله فرسایش سنگ گرانیتی سطح آن در  ۱۰۰تا ۱۳۰ سال پیش بود، بسته به درجه ای که در خط اتصال شکسته شد ه بود.

این پروسه باعث شکل گیری گنبد های زیرزمینی به روی سطح سنگی که در زیر طبقه سطحی زمین واقع است میشود و سبب فرسایش یا هوازدگی سطح سنگ زیرین میشود. میلیون ها سال پیش  پس از جدایی استرالیا  از قاره قطب جنوب به همراه تبدیل این خطه به قسمت جنوب غربی استرالیا شده است، همچنین با فرسایش و هوازدگی عمیق سنگ گرانیتی که در زیر طبقه سطحی زمین واقع است را در معرض دید قرار داده و برآمدگی های این سنگ بستر واقع در زیر خاک به مرور زمان به شکل کنونی در آمده است .

یک دیوار که درقسمت بالایی صخره موجی شکل واقع شده است حدودا  در نیمه بالایی صخره هایدن که مسیر خط دیواررا دنبال می کند، این دیوار آب باران را مانند قیفی در یک منبع ذخیره جذب و جمع آوری می کند . در حقیقت ساخته شدن این صخره ها به روزگاری بسیار پیشتر از آفرینش انسان باز می گردد و بومیان ساکن استرالیا از ابتدای حیات خود در این قاره همواره شاهد حضور این پدیده شگفت انگیز بودند .  موج های صخره ای  متشکل از نوعی از سنگ میکا با قدمت ۲/۶۳ میلیارد سال است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا