تولید طعم و رنگ طبیعی با آخرین فناوری ها

 یکی از شرکت‌های دانش بنیان کشور با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز موفق به تولید طعم و رنگ های طبیعی و متناسب با هر ذائقه ایرانی شده‌اند. به همین منظور گفت و گویی با دکتر فرحناز موسوی مدنی، رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان طعم و عطر ماگنولیا انجام دادیم.

چه نیازی در کشور باعث شد تا شرکت دانش بنیان شما به بحث طراحی و فرمولاسیون طعم و رنگ طبیعی و مطابق با ذائقه، سلیقه و فرهنگ ایرانی ورود پیدا کند؟

طعم مانند زبان هویت یک کشور است.شرکت ما با پی بردن به این مساله تاکنون موفق شده با شناسایی ذائقه منطقه و جغرافیایی هر منطقه، 400 طعم دهنده برای واحدهای مختلف از جمله صنایع لبنی، اسنک، نوشیدنی، گوشتی، شیرینی و شکلات و صنایع کنسرو و سس بسازد. در کنار طعم، رنگ هم عامل بسیار مهم و اساسی است از اینرو محققان ما با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و با استفاده و انتخاب دقیق مواد اولیه موفق به تولید رنگ های طبیعی خوارکی شدند. شفافیت، نداشتن بو ، قدرت بسیار بالا، ماندگار و پایداری مناسب از جمله مهمترین ویژگی محصولات رنگ طبیعی ما است. رنگ طبیعی بنابر نوع آن از مواد گیاهی خاص گرفته می شود. مثالا رنگ طبیعی زرد( ماده موثره آن کورکومین است) از زردچوبه گرفته می شود. همچنین رنگ های نارنجی یا پاپریکا از فلفل قرمز شیرین(نه هر فلفلی)، سبز از اسفناج ،صورتی از چغندر قند، لیکوپن از پوسته گوجه فرنگی، بتاکارتن از هویچ و آنتاسیانین از پوسته انگور قرمز استخراج می شود.

پس با این حساب خاصیت گیاهی این محصولات با کمترین عوارض همراه است!

حتی محصولات طبیعی هم گاهی همراه با عوارضی مانند آلرژی است. به عنوان مثال ممکن است فردی با خوردن گوجه فرهنگی دچار آلرژی شود اما به مراتب عوارض این محصولات نسبت به نمونه‌های سنتتیک کمتر است؛ متاسفانه بیشتر رنگ های سنتتیک از مواد نفتی(از قطران زغال سنگ یا نفت) استخراج می شوند. به این دسته از رنگ‌ها آزو می گویند. این رنگ ها عوارض بسیار جدی دارند و باعث ایجاد سرطان‌هایی مانند مغز، آدرنال فوق کلیوی، کلیه و تیروئید و اختلالات کروموزمی، ناباروری( به خصوص برای آقایان) وسندرم بیش فعالی در کودکان می شوند. در مقابل رنگ های طبیعی نه تنها عوارضی ندارند بلکه آثار و فواید مفید درمانی دارند مثلا کورکومین (ماده موثراستخراج شده از زرد چوبه) برای کاهش التهاب و درمان بیماری رماتیسم و یک سری بیماری های پوستی بسیار کاربرد دارد. هر چند نگاه ما در مورد محصولات طعم دهنده مان درمانی نیست اما مشتقات خیلی پایین مواد گیاهی این محصولات نیز ضمن نداشتن عوارض، آثار درمانی فراوانای دارند.به عنوان مثال ماده موثره آویشن خاصیت ضد سرفه ای و خلط آوری دارد و برای درمان انواع بیماری های تنفسی استفاده می شود.

مهمترین وجه تمایز محصولات شما نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی در چیست؟

دانش بومی، منطبق بودن با ذائقه ایرانی، ارزش افزوده زیاد، قیمت کم( قیمت آن یک سوم تا نیم درصد نمونه مشابه خارجی است)، کیفیت بهتر و پشتیبانی فنی از جمله مهمترین ویژگی های بارز محصولات ما است.

برنامه آینده علمی تان چیست؟

استخراج جلبک‌های دریایی بر اساس دانش بیوتکنولوژی از دیگر محصولات ما است. این محصول 1 تا2 سال زمان نیاز دارد تا به سر انجام برسد.

توقع تان از دولت چیست؟

دوست داریم در ادامه این حرکت خوب و سازنده، موانع قانونی وارداتی شرکت های دانش بنیان تسهیل شود تا محصولات ایرانی نیز سهمی در بازارهای جهانی داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا