مطالعه روند تکامل سگ ها بر اساس موقعیت جغرافیائی

در این مطالعات، پژوهشگران اقدام به نمونه برداری دی ان ای از استخوان گوش میانی بقایای یک سگ 5 هزار ساله کردند که سایت باستانی نیوگرانج در مناطق ساحلی کشور ایرلند کشف شده بود. در ادامه این ژن های استخراج شده مورد مطالعه قرار گرفته و توالی ژنوم آن بررسی شد.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی همچنین با نمونه برداری و انالیز دی ان ای 605 سگ از روزگار معاصر در سراسر جهان به محاسبه نحوه جهش ژنتیکی و تکامل سگ ها پرداخته و نتایج این تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که افتراق نژادی سگ های آسیائی و اروپائی در حدود فاصله زمانی بین 6 هزار و 400 تا 14 هزار سال پیش رخ داده است و در این زمان شاهد منقرض شدن سریع بسیاری از نژادهای سگ در اروپا هستیم.

در همین رابطه گریگر لارسون از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی و زیست شناس مشهور اعلام کرد: ما پیش از این با این شکاف نژادی سگ ها رو به رو نشده و شواهدی از این موضوع در اختیار دانشمندان قرار نداشت.

بقایای باقی مانده از سگ ها در کشور آلمان نشان می دهد که سگ های اروپایی 16 هزار سال پیش و قبل از مهاجرت سگ های آسیایی در این قاره زندگی می کرده اند.

گفتنی است در مطالعات  انجام شده پیشین ؛ دانشمندان با  آنالیز هسته دی ان ای این جانوران و بقایای نمونه های باستانی ان ها دریافتند که سگ ها در حقیقت شاخه ای منشعب شده از گرگ های خاکستری ساکن جنوب شرق آسیا هستند که در حدود 33 هزار سال پیش از یکدیگر تفکیک شده اند .

منبع: archaeology