بودجه 200 میلیون یورویی برای استخراج معادن فضایی

در روز جمعه کشور لوکزامبورگ، خبر تخصیص بودجه ای سنگین را برای تبدیل شدن به پیشگام استخراج معادن فضایی اعلام کرد. به این ترتیب این کشور در برنامه های خود رقم 200 میلیون یورو یا 23 میلیون دلار را برای پروژه برداشت مواد معدنی از خارج از کره زمین و آوردن آن به کره خاکی صرف خواهد کرد.

کته مهم در زمینه استخراج منابع معدنی در فضا این است که بر اساس قوانین بین المللی، منابع معدنی خارج از کره زمین به عنوان منابع بین المللی محسوب می شوند و به همین دلیل نیز برداشت آنها باید با منفعت برای تمامی کشورهای جهان همراه باشد.

در ماه فوریه سال جاری میلادی بود که این کشور قانونی را تصویب کرد که به موجب آن به نخستین کشوری بدل می شد که امکان قانونی برداشت منابع معدنی از خارج از کره زمین را دارا خواهد بود. البته این کشور در این راستا تنها نیست و ایالات متحده آمریکا نیز سه ماه پیش از آنها چنین قانونی را در کنگره خود مطرح کرده بود.

در این میان اتین اشنایدر به عنوان وزیر اقتصاد لوکزامبورگ درباره این پروژه می گوید: «ما نخستین بودجه این کار را تامین کرده ایم ولی به پول بیشتری نیاز داریم و باید آن را تامین کنیم.» شایان ذکر است که کشور لوکزامبورگ به واسطه مدیریت منابع مالی در بانک های خصوصی شهرت دارد و به این ترتیب می توان عرصه معادن فضایی را یک چالش هیجان انگیز برای این کشور کوچک اروپایی به حساب آورد. با این حال این کشور در راستای تعیین اهداف خود بیش از حد بلندپروازی نمی کند و اشنایدر در این باره می افزاید: «هدف ما تبدیل شدن به یکی از 10 کشور برتر فعال در فضا در جهان است.»

البته لوکزامبورگ در حال حاضر با مدیریت بیشترین تعداد ماهواره های ارتباطی جهان، در این زمینه سابقه ای خوب را از خود برجای گذاشته است. اشنایدر با اشاره به این نکته اقدام به دفاع از پروژه استخراج معادن فضایی کرده و می گوید: «در سال 1985 بود که ما تصمیم گرفتیم نخستین ماهواره خود را به فضا بفرستیم. در آن زمان بحث های فراوانی مطرح بود و بسیار از افراد معتقد بودند که کسی به چنین ماهواره هایی نیاز ندارد و یا این که ممکن است این ماهواره ها از فضا به روی زمین سقوط کنند.»

البته نکته مهم در زمینه استخراج منابع معدنی در فضا این است که بر اساس قوانین بین المللی، منابع معدنی خارج از کره زمین به عنوان منابع بین المللی محسوب می شوند و به همین دلیل نیز برداشت آنها باید با منفعت برای تمامی کشورهای جهان همراه باشد. شایان ذکر است که برداشت منابع معدنی نه تنها با هدف ورود مواد یاد شده به زمین انجام می شد، بلکه دانشمندان به کمک آن می خواهند امکان تولید سوخت در سایر اجرام آسمانی را نیز بررسی کنند و در صورت موفقیت، سوخت گیری سفینه ها برای سفرهای دور دست فضایی در میانه راه انجام خواهد شد.

منبع: reuters

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا