گسترش کهکشان ها سریع تر از تصورات قبلی دانشمندان است

تصاویر برداشت شده توسط تلسکوپ هابل و تخمین های انجام گرفته به کمک آنها نشان می دهد که کهکشان های جهان با سرعتی بین 5 تا 9 درصد بیش از آن چیزی که پیش از این تصور آن می رفت در حال دور شدن از یکدیگر هستند. به این ترتیب ناسا و سازمان فضایی اروپا دریافته اند که شاید برخی از کهکشان ها در آینده ای نه چندان دور به هیچ عنوان قابل دستیابی نباشند.

این دو سازمان با اندازه گیری فاصله بین 19 ستاره موجود در کهکشان هایی خارج از راه شیری و مقایسه آنها با اطلاعات برداشت شده کاوشگرهای Planck و WMAP دست زده اند. در مقایسه های اولیه مشخص شد که این اطلاعات با یکدیگر سازگاری و تطبیق ندارند. به این ترتیب دانشمندان با استفاده از علوم ریاضی برای به دست آوردن تفاوت موجود در این دو دسته اطلاعاتی اقدام کردند.

تجزیه و تحلیل این داده ها مشخص کرد که کهکشان ها با سرعت باورنکردنی 45.5 مایل (72.8 کیلومتر) در ثانیه در حال دور شدن از یکدیگر هستند و این آمار در مقایسه با دو تحقیق مشابه انجام شده در سال های اخیر، افزایشی چند درصدی را نشان می دهد. دانشمندان هنوز دلیل واضحی برای این تسریع نیافته اند و معتقدند که احتمالا ماده ای در سطح کوچک تر از اتم وجود دارد که انسان هنوز موفق به کشف آن نشده است و این ماده عامل این فرایند است و یا این که تئوری گرانش انیشتن به اندازه ای که فکر می کنیم کامل نیست.

منبع: engadget