توسعه تحقیقات فناورانه و منجر به تولید محصول باید در اولویت قرار گیرد

 دکتر ملک زاده در نشست با اعضای شورای پژوهشی و معاونین پژوهشی گروه‌های آموزشی پایه و بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی و سند چشم انداز توسعه کشور، دستیابی به عنوان مرجع علمی و تبدیل شدن به قطب اول پزشکی در میان کشورهای آسیای جنوب غربی و جهان اسلام برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این برنامه‌ها باید بیشتر تلاش کرد و محققان و پژوهشگران وقت بیشتری را برای تحقیق فناورانه اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه به همت محققان کشور در سال 2014 بیش از 40 هزار مقاله تولید شد و در این راستا کشورمان در رتبه‌ای بالاتر از ترکیه قرار گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 71 درصد مقالات پزشکی کشور در دانشکده‌های پزشکی تولید می‌شود.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تاسیس موسسه تحقیقات سلامت در کشور اظهار داشت: پژوهشگران می‌توانند با ارائه طرح‌های تحقیقاتی خود به این موسسه زیر پژوهش حمایتهای مالی قرار بگیرند.

دکتر ملک زاده با اشاره به اجرای برنامه ملی ثبت بیماری اظهار داشت: در این راستا تمامی مراکز تحقیقاتی و گروههای آموزشی که بر روی موضوع و یا بیماری خاص از جمله MS و دیابت فعالیت می کنند، می توانند بیماران استان را شناسایی کنند که در این راستا وزارت بهداشت حمایتهای ویژه‌ای در این زمینه از محققان خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 30 برنامه ثبت بیماری در کشور به اجرا در آمده است که نقش موثری در برنامه ریزی برای پیشگیری از بیماری‌ها خواهد داشت.معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل کمیته ملی سرطان در کشور و ایجاد مراکز کهورت را از دیگر برنامه های وزارت بهداشت برشمرد و اظهار داشت: این طرح تاکنون در 10 استان کشور در راستای گسترش برنامه های پیشگیری های اولیه، تشخیص زودهنگام و درمانهای موثر آغاز شده است.

دکتر ملک زاده تربیت نسل جدیدی از محققان بالینی را از دیگر برنامه های در دست اجرای این معاونت برشمرد و اظهار داشت: دراین راستا آیین نامه این برنامه تدوین و برنامه ریزی شده است و به زودی به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه سالانه وزارت بهداشت بیش از 40 میلیارد تومان برای استفاده از منابع الکترونیک معتبر بین المللی هزینه می‌کند از اعضای هیات علمی و محققان خواست از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشند.

 

معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی حمایت از دانشمندان برتر علوم پزشکی، ایجاد ظرفیت برای حضور موثر استعدادهای درخشان، تعامل گسترده با مراکز معتبر علمی جهان، توانمند سازی پژوهشی اعضای هیات علمی، برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی را از دیگر برنامه های این معاونت برشمرد.

 

در ادامه این نشست برخی از اعضای شورای پژوهشی دانشگاه به بیان دیدگاه و نقطه نظرات خود به منظور توسعه پژوهش و رفع مشکلات در این زمینه پرداختند.

 

گفتنی است، معاون پژوهشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سفر یک روزه به مشهد مقدس، ضمن بازدید از پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نشستی را با جمعی از اعضای هیات علمی و نخبگان این دانشگاه داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا