تزریق واکسن های دوره ای ارتباطی با اوتیسم ندارد

تیمی از پژوهشگران در شهر ترانی واقع در جنوب ایتالیا پس از پایان پژوهش های مرتبط با اوتیسم و عوامل افزایش دهنده بروز آن؛ اعلام کردند واکسن سه گانه سرخک، سرخجه؛ اوریون یا MMR vaccine ارتباطی با افزایش احتمال بروز ام اس در کودکان نداشته و اخبار مرتبط با این موضوع، شایعه ای بیش نیست.

بر اساس یافته های پژوهشگران آمریکائی و ایتالیائی ، هیچ ارتباطی بین تزریق واکسن های سه گانه موسوم به DPT و اوتیسم وجود نداشته و این موضوع درباره تزریق واکسن سرخک، سرخجه؛ اوریون نیز صدق می کند.

در این مطالعات مشخص شد کودکانی که این واکسن را دریافت نکرده اند نیز به اوتیسم مبتلا می شوند. در این آزمایش ها از کودکان پیش و پس از تزریق واکسن سه گانه؛ آزمایش خون دریافت شده و مورد بررسی قرار می گرفت.

گفتنی است چندی پیش پژوهشگران مرکز لوین و انجمن پزشکی آمریکا نیز اعلام کرده بودند هیچ ارتباطی بین تزریق واکسن های سه گانه موسوم به DPT و اوتیسم وجود ندارد.

واکسن DPT  ، واکسن سه بیماری دیفتری و کزاز و سیاه سرفه است که برای  ایمن‌سازی نوزادان و کودکان بین سنین ۶ هفته‌ای تا ۶ سالگی مورد استفاده قرار می گیرد .  واکسن سه‌ گانه محتوی محلولهای تصفیه و تغلیظ شده توکسوئید دیفتری و توکسوئید کزاز و باکتری کشته شده سیاه‌سرفه است که بر فسفات آلومینیوم  در حال تولید جذب شده اند  . تیومرسال به عنوان ماده نگه دارنده به نسبت یک در ده هزار به محصول اضافه شده است . استفاده از فسفات آلومینیوم در این محصول به این  جهت است که با تاخیر جذب واکسن در بدن قدرت ایمنی ‌زایی آن بیشتر شود .

 

در همین زمینه گروه پژوهشی لوین Lewin  که مرکز آن در ویرجینیا قرار دارد نیز طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد: در این مطالعات که بر پایه تحقیقات پیشین انجام شده و در آن نمونه های مختلف جمعیتی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند، مشخص شد که واکسن های سه گانه به هیچ عنوان نقشی در افزایش خطر ابتلا به اوتیسم نداشته و اصولا از عوامل ایجاد کننده این عارضه محسوب نمی شوند.

گفتنی است نتایج به دست آمده از  این تحقیقات و آزمایش ها ماحصل مطالعه و بررسی شرایط فوق در بیش از یک صد هزار کودک مختلف از گروه های جمعیتی متفاوت است . 

این پژوهش ها در پی بروز شایعاتی انجام شد که در پی انجام واکسیناسیون سراسری کودکان، در بین مردم رواج یافته و بسیاری از والدین اعتقاد پیدا کرده بودند که این واکسن ها سبب بالا رفتن احتمال بروز اوتیسم در فرزندان ان ها خواهد شد. بر اساس تعریف عمومی پزشکی ، اوتیسم نوعی بیماری و اختلال رفتاری  است که دارای  نشانه هایی از قبیل اختلال در رفتارهای ارتباطی و کلامی بوده و معمولا پس از سه سالگی در افراد بروز می کند . این اختلال در پسران شایع تر از دختر ها بوده و بر رشد طبیعی مغز تاثیر می گذارد .

این اختلال همچنین بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد . کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم ، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی ، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی ، مشکل دارند . این اختلال ، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌کند . در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز در آن ها دیده می‌شود . در این افراد حرکات تکراری مانند دست زدن، پریدن و  پاسخ‌های غیرمعمول به افراد ، دل‌بستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود. در برخی موارد ، اوتیسم  موجب بروز حساسیت هائی در  بینایی ، شنوایی ، لامسه ، بویایی و چشایی افراد مبتلا به این عارضه می شود .

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله انجمن پزشکی آمریکا American Medical Association موسوم به JAMA منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا