ضرورت نوشیدن فراوان مایعات برای روزه دارانی با سابقه سنگ کلیه

دکتر قیومی در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان افزود: به افرادی که سابقه سنگ کلیه عفونی و عفونت فعال کلیه هستند، روزه داری توصیه نمی شود.
وی با تاکید بر ممنوعیت روزه داری برای کسانی با سابقه سنگ های سیستینی افزود: کسانی که برای نخستین بار در روزهای اخیر به سنگ کلیه دچار شده اند، ممنوعیتی برای گرفتن روزه ندارند اما کسانی که کلیه خود را بر اثر ابتلا به سنگ کلیه از دست داده اند مجاز به گرفتن روزه نیستند.
به گزارش ستاد خبری دومین کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی، این متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت: افرادی که در سابقه پزشکی خود یک بار به سنگ کلیه دچار شده اند و چندین سالی است که به آن مبتلا نشده اند، می توانند روزه بگیرند و آنان باید از مایعات فراوان استفاده کنند.
قیومی افزود: مهمترین عامل در ایجاد سنگ کلیه غلظت مواد تولید کننده سنگ از جمله کلسیم در ادرار است به طوری که هرچه میزان کلسیم در واحد حجم ادرار بیشتر باشد امکان سنگ سازی کلیه افزایش می یابد.
عضو ارشد کنگره بین المللی نفرولوژی و ارولوژی با بیان اینکه موضوع اصلی در پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه رقیق نگه داشتن ادرار طی 24 ساعت است، ادامه داد: طی روزه داری به نظر نمی رسد بتوان ادرار را برای کل مدت روز رقیق نگهداشت.
وی خاطرنشان کرد: حتی اگر مایعات زیادی هم از افطار تا سحر مصرف شود، به علت افزایش حجم داخل عروقی بخش اعظم آن در چند ساعت نخست دفع می شود و پس از آن با مصرف نکردن، ادرار مجددا غلیظ می شود.
قیومی افزود: هرچه زمان روزه داری طولانی تر و آب و هوا گرم تر و امکان از دست دادن آب از طریق پوست بیشتر باشد، ادرار غلیظ تر خواهد شد و امکان تشکیل هسته اولیه سنگ و رسوب روی آن وجود دارد.
به گزارش ایرنا، وی اظهار کرد: از این رو افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند، نوشیدن حداقل 12 لیوان در روزهای گرم سال به آنان توصیه می شود.
مرکز تحقیقات نفرولوژی و اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله دومین کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی را از 11 تا 14 تیرماه در مرکز همایش برج میلاد برگزار می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا