در حالیکه دنیا از «آی پی مدیا» عبور کرده این طرح در ایران معطل مجوز است

در اواسط سال 89 با تعریف IP Media صدا و سیما، مصوباتی را در افق رسانه مطرح کرده بود که مبتنی بر سرویس‌های جدید برای مخاطبان بود. مسوولان این طرح گفته بودند که رسانه مهر، اینترنت نیست و به هیچ وجه مفهومی تحت عنوان تلویزیون اینترنتی در اینجا مطرح نیست، بلکه یکی از سرویس‌هایی که در بستر رسانه مهر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، بحث اینترنت و شبکه وب است و این رسانه هیچ رابطه‌ای با اینترنت ندارد و ما برای واگذاری آن تنها از بستر اینترنت استفاده کرده‌ایم.

معاونت رسانه های مجازی صدا و سیما در آن زمان همچنین، هدف از ارایه این سرویس‌ها و خدمات بر بستر رسانه‌ مهر را دسترسی به ابر داده اطلاعات ایران دانسته و گفته بودند: سعی ما بر این است که یک همنوایی کلی در کشور ایجاد کنیم و بتوانیم ضعف‌هایی که در حوزه فضای مجازی کشورمان با آن روبروست را پوشش دهیم و با قرار گرفتن کنار هم به داده‌ای تحت عنوان «ابرداده اطلاعات ایران» برسیم که این هدف غایی ماست.

 

همکاری صداوسیما، مخابرات و بخش خصوصی

راه اندازی رسانه مهر منوط به همکاری سه جانبه صدا و سیما و مخابرات و یک شرکت خصوصی بود. چند ماه بعد از این صحبت ها در بهمن ماه سال 92 درست در موعد واگذاری این سرویس به کاربران، خبری مبنی بر منتفی شدن رسانه مهر منتشر شد.

رسانه مهر که قرار بود سازمان دوم صدا و سیما باشد، در پی غیر قانونی دانستن واگذاری آن، بدون دریافت پروانه فعالیت از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، از سوی معاون وزیر ارتباطات، منتفی شد.

در نهایت، واگذاری این سرویس تا کنون و با گذشت بیش از دو سال هنوز صورت نگرفته و این موضوع مسکوت مانده است.

 

مجریان رسانه مهر نمی دانستند به مجوز نیاز دارند

بر این اساس، سخنگوی شرکت مخابرات در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، در این باره گفت: پروژه ای که امروز تحت عنوان IPمدیا معرفی شده است یک سابقه 10 ساله دارد.

داوود زارعیان افزود: در سال 84 اولین مطالعات راجع به این پروژه توسط شرکت مخابرات در تهران شروع شد. مخابرات در آن زمان کارگروهی را تشکیل داد تا بتواند خدمات مبتنی بر این سرویس را ارایه کند.

او تصریح کرد: البته، در آن زمان نقص قوانین و عدم تسلط به قوانین در این زمینه، در کشورمان وجود داشت و همین موضوع دلیلی شد که علیرغم طراحی شبکه پایلوت برای ارائه این سرویس، به دلیل عدم تامین محتوا و عدم ارائه مجوز از سوی نهادهای متولی این اقدام به نتیجه نرسد.

مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران ادامه داد: بعدها برای این شبکه متولیانی پیدا شد و نام این پروژه به ACS یا همان خدمات ارزش افزوده تغییر پیدا کرد. که در واقع تمامی سرویس ها در آن تعریف شده بود. بعد از خصوصی سازی مخابرات و تغییر و تحولاتی که در بدنه این شرکت اتفاق افتاد، همکاران ما در صدا و سیما بحثی را تحت عنوان رسانه مهر مطرح کردند.

او در ادامه صحبت هایش گفت: تمامی سرویس ها و خدمات این شبکه در حال حاضر آماده است و طرح به صورت پایلوت در مناطقی از تهران انجام شده و موفقیت آمیز هم بوده است. بنابراین، تنها دلیل به تعویق افتادن ارایه آن مربوط به بحث مجوز است. چرا که، صدا و سیما گمان می کرد این اقدام سازمانی نیاز به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات ندارد.

زارعیان در رابطه با به تعویق افتادن این پروژه اضافه کرد: مباحثی بین مجوز و تامین زیرساخت این پروژه مطرح شده و از این رو، قرار شد مجوزی از سوی سازمان تنظیم مقررات صادر شود که امیدواریم به زودی این مجوز صادر شده و تنها مشکل این پروژه برطرف شود.

وی با بیان این موضوع که هیچ گاه قرار نبوده این خدمات بر روی شبکه فیبر نوری ارایه شود، گفت: ارایه خدمات بر بستر سیم مسی جواب داده و از ابتدا هم قرار ما همین بوده است. در هر حال، آمادگی ارایه این سرویس از سوی مخابرات وجود دارد و همکاری بین مجموعه شرکت ها برقرار است.

زارعیان افزود: در هر حال، این پروژه یک اقدام نوین است و طبیعی است که شیوه مجوز دهی و نظام مجوز برای آن تعریف نشده باشد و همین موضوع این طرح را با مشکلاتی مواجه کرده است. از این رو، با تعریف یک نظام نامه جامع و مناسب اخذ مجوز صورت گرفته و هیچ مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. اگر مجوز صادر شود به زودی این واگذاری ها صورت خواهد گرفت.

 

وضعیت رسانه های تعاملی در قرن بیست و یکم

از تعریف رسانه های تعاملی چنین بر می آید که هیچ قدرتی بر جهان ارتباطات تعاملی حاکمیت نخواهد داشت، بلکه این ارتباط گران هستند که با ارتباطات مستقیم و مداوم خود، شبکه ای به نام رسانه های متعامل را به وجود آورده اند. امّا آیا در واقعیت نیز چنین فرآیندی بر جهان رسانه های متعامل حاکم خواهد بود؟

در حالی که 80 درصد سایت های اینترنتی در ایالات متحده حضور دارند و این کشور به تنهایی، سی و پنج درصد دسترسی به اینترنت را به خود اختصاص داده است، چگونه می توان ادعا نمود که فرآیند تبادل اطلاعات در رسانه های متعامل بدون جهت گیری خاصی دنبال خواهد شد

دکتر علی اکبر جلالی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در پاسخ به سوال ذکر شده گفت: در حالی که 80 درصد سایت های اینترنتی در ایالات متحده حضور دارند و این کشور به تنهایی، سی و پنج درصد دسترسی به اینترنت را به خود اختصاص داده است، چگونه می توان ادعا نمود که فرآیند تبادل اطلاعات در رسانه های متعامل بدون جهت گیری خاصی دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: آنچه آشکار است، این واقعیت است که در نظام ارتباطات بین المللی، کشورهای توسعه یافته، در موقعیت برتری قرار دارند و صدور اطلاعات آنها به مراتب بیشتر از واردات آنهاست و از آن جهت که هر کشوری که در بخش ارتباطات، زیر ساخت توزیعی قوی تری دارد، قدرتمندتر است و نیز از آن جا که تمرکز دانش، آگاهی، اطلاعات و عملیات با آن در غرب است و روز به روز فاصله دارندگان این فناوری با محرومان از آن بیشتر می شود، می توان چنین پیش بینی کرد که حاکمیت رسانه های متعامل در جهان آینده، در دست کشورهای غربی و امریکا خواهد بود.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات تصریح کرد: در نتیجه، کشورهای شرقی و افریقایی که از نظر تکنولوژی های ارتباطی در سطح پایین تری قرار دارند اگر می خواهند که در جهان ارتباطات زیر سلطه کشورهای غربی قرار نگیرند، باید از هم اکنون، دست به کار شده و اقدام به تقویت و بازسازی زیر ساخت های ارتباطی خود کرده و سعی کنند که این شکاف دیجیتالی که بین شرق و غرب جهان به وجود آمده است را هر چه سریع تر پر کنند.

بدیهی است تحقق این امر، چندان هم دور از دسترس نیست، چنان که کشورهایی مانند: چین، کره جنوبی و مالزی توانسته اند در این راه، قدم های مثبتی بردارند و پا به پای قافله اطلاعات جهانی پیش روند.

حال با تغییرات مدیریتی در ساختار سازمان صدا و سیما باید منتظر ماند و دید آیا رویکرد مدیریت جدید این سازمان، بر توسعه تلویزیون تعاملی تاکید دارد و یا علیرغم اینکه دنیا در حال عبور کردن از این دوران است ما همچنان اندر خم یک کوچه مانده ایم؟

گزارش:هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا