جشنی با شکوه جهانی برای شیر در روزی غریبانه در ایران

از سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۰)، یکم ماه ژوئن برابر با 12 خردادماه، روز جهانی شیر نامگذاری شده است و بسیاری از کشورها در سراسر جهان این روز را جشن می‌گیرند و هرساله نیز بر تعداد این کشورها افزوده می‌شود.

 "چرا باید روزی جهانی به شیر اختصاص داده شود؟" این پرسشی است که شاید امروز پرسش بسیاری از پیگیری کننده های رویدادهای مناسبتی تقویم های جهانی باشد. روز یکه در تقویم ملی ایران با مصرف سرانه خیلی کمتر از اروپا جایی ندارد، اما دریغ از این که مسوولان دولتی و تشکل ها و صنایع لبنی ایران به جای دنبال کردن چنین حلقه مفقوده هایی در فرهنگ سازی فقط دنبال خرید تضمینی شیر خام یا گرفتن فلان قدر تسهیلات بدون بهره برای کارخانجات ناکارآمد خود هستند! اما اگر بیننده ای کنجکاو پرسش فوق را بپرسد، پاسخ کارشناسان سازمان خواربار ملل متحد(فائو) به آن ها چه خواهد بود؟

"این روز، فرصتی را برای تمرکز و توجه بیشتر روی شیر و اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌های مرتبط با شیر و صنایع وابسته به آن فراهم می‌کند. در واقع، بسیاری از کشورها این روز را برای نشان دادن اهمیت این ماده غذایی و معرفی آن به‌عنوان یک غذای جهانی انتخاب می‌کنند."

و در مورد این که ایده این روز کجا مطرح شد؟ و چرا چرا یکم ژوئن می گویند: " سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیشنهاد اختصاص روزی به این نام را داد تا بتوان تمام جنبه‌های شیر را در آن روز به نمایش گذاشت و جشنی برپا کرد. یکی از دلایل انتخاب این تاریخ این بود که بسیاری از کشورها در تاریخ‌هایی نزدیک به این روز، جشن ملی شیر را برگزار می‌کردند، یکی دیگر از تاریخ‌هایی که برای برگزاری این مراسم پینشهاد شد، اواخر ماه می بود، اما بسیاری از کشورها ازجمله چین در این ماه جشن‌های بسیار زیادی داشتند و در نهایت یکم ژوئن برای برگزاری این مراسم انتخاب شد و در بسیاری از کشورها این مراسم طی یک روز یا یک هفته در حوالی این تاریخ برگزار می‌شود.

روز جهانی شیر بر بالا بردن سطح آگاهی عمومی مردم درباره اهمیت شیر به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم و اهمیت صنایع شیر متمرکز است.

مصرف شیر از زمان اهلی کردن حیوانات آغاز شده است، شیر به‌عنوان یک منبع غذایی حاوی لیپیدها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، نمک، مواد معدنی، ویتامین و به عبارتی حاوی تمام مواد مغذی سالم مورد نیاز بدن است.

شیر یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی بخش کشاورزی است و بزرگ‌ترین صادرکنندگان شیر و لبنیات در جهان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و نیوزیلند هستند.

از سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۰)، یکم ماه ژوئن برابر با 12 خردادماه، روز جهانی شیر نامگذاری شده است و بسیاری از کشورها در سراسر جهان این روز را جشن می‌گیرند و هرساله نیز بر تعداد این کشورها افزوده می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا