آمار تکان‌دهنده از هدرفتن غذا در ایران

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاوزی(فائو) نشان می دهد در حالی که میلیون ها انسان در جهان با مشکل گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند هر ساله بخش مهمی از تولید غذای جهان در زنجیره توزیع، برداشت و مصرف به هدر می رود.

بر اساس جدیدترین برآورد این نهاد بین المللی 1.3 میلیارد تن از مواد غذایی و محصولات کشاورزی تولیدی در جهان طی یک سال از بین می رود که این رقم معادل تولید 28 درصد از کل زمین های کشاورزی است.

بر این اساس 30 درصد غلات، 20 درصد لبنیات، 35 درصد ماهی و غذاهای دریایی، 45 درصد میوه و سبزی، 20 درصد دانه های روغنی و 20 درصد گوشت تولیدی جهان به هدر می رود.

از 1.3 میلیارد تن غذایی که به هدر می رود حدود 450 میلیون تن غلات، 300 میلیون تن میوه، 50 میلیون تن گوشت، و 20 میلیون تن ماهی است.

طبق گزارش های فائو، در جهانی که 900 میلیون نفر از جمعیت آن از گرسنگی رنج می برند، یک سوم از مواد غذایی تولیدشده توسط انسان (بر مبنای محتوای کالریک آن) به هدر می رود.

تخمین زده می شود که تولید این حجم از غذای هدر رفته در هر سال متضمن کشت در 198 میلیون کیلومتر مربع از اراضی کشاورزی کره زمین (تقریبا معادل مساحت کشور مکزیک)، صرف 173 میلیارد متر مکعب آب شیرین، مصرف 28 میلیون تن کود شیمیایی، و تولید گازهای گلخانه ای به میزان 3300 تا 5600 میلیون مترمکعب (معادل دی اکسید کربن) است.

بر اساس این گزارش ایران نیز از جمله کشورهایی است که هر ساله درصد بالایی از مواد غذایی تولیدی را به هدر می دهد.

برآوردهای فائو نشان می دهد هر روز به ازای هر نفر 134 کیلوکالری غذا در ایران به هدر می رود. یعنی سرانه هدر رفت روزانه غذا در ایران 134 کیلوکالری است.

همچنین گزارش های غیر رسمی نشان می دهد 35 درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می رود. بر این اساس از 100 میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور 35 میلیون تن در سال دور ریخته می شود. این رقم معادل غذای 15 میلیون نفر است. در این زمینه می توان به 30 درصدضایعات در نان، 25-30 (و حتی 50) درصد ضایعات در میوه ها و سبزیجات، 10 درصد ضایعات در برنج، 25 درصد ضایعات در خرما، و غیره اشاره کرد.

سهم ایران از کل غذایی که هر سال در جهان به هدر می رود 2.7 درصد اعلام شده است.

در سطح منطقه خاورمیانه هر سال به ازای هر نفر 210 کیلوگرم غذا به هدر می رود.

همچنین بر اساس تحقیقی که توسط مهدی رستگاری و علی طیفوری در اولین کنگره بین المللی کشاورزی سالم، تغذیه، و جامعه در تیرماه  1394 ارائه شد، گزارش مراجع رسمی کشور در سال 1388 نشان دهنده متوسط ​​18.85 درصد ضایعات در محصولات کشاورزی بوده است. بر اساس این گزارش، ارزش ضایعات محصولات کشاورزی برابر با حدود 25 درصد درآمد ملی از صادرات نفت درآن سال بوده است. در سطح ملی بیشترین ضایعات متوجه میوه ها و محصولات باغی و کم­ترین ضایعات متوجه شیلات و غذاهای دریایی می گردد.

مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گزارش منتشره خود در دی ماه 1393 برآورد نموده که هزینه تحمیل شده به دولت از محل ضایعات سالانه نان به 2.857 میلیارد دلار بالغ می شود. به تصریح عباس پاپی زاده، سخنگوی کمیسیون کشاورزی در مجلس نهم، ارزش ضایعات مواد غذایی در ایران در سال 2014 تقریباً با مجموع ارقام کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی وارداتی دولت در همان سال برابری می­ کند.

منبع:تسنیم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا