امضای تفاهم نامه راه اندازی سامانه های پایش محیط زیست ایران

به گزارش روابط عمومی سازمان فضایی ایران، «محسن بهرامی» رئیس سازمان فضایی ایران و «فرهاد دبیری» معاون سازمان حفاظت محیط زیست، امروز (سه شنبه) تفاهمنامه ایجاد سامانه های کاربردی در پایش ماهواره ای برای حفاظت از تنوع زیستی عرصه های طبیعی و پایش ماهواره ای مخاطرات را در ساختمان سازمان فضایی ایران امضا کردند.
معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران گفت: طبق این تفاهمنامه سامانه پایش آتش سوزی در جنگل ها، سامانه پایش تغییر کاربری اراضی و پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع و سامانه پایش حریم رودخانه ها و منابع آبی زیستگاه ها راه اندازی می شود.
به گفته «همایون صدر»، تامین تصاویر ماهواره ای بر عهده سازمان فضایی است.
وی گفت: همکاری هایی با وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته ایم و اکنون نیز این همکاری با سازمان محیط زیست به مرحله تازه ای وارد شده است.
صدر ادامه داد: توسعه پایدار، امنیت آب و غذا، پایش زمین و ارزیابی محیط زیست و زیرساخت های لازم برای فعالیت های حفظ محیط زیست از مفاد این تفاهمنامه است.
وی به کاربردهای فناوری سنجش از دور در حفظ گونه های گیاهی، انتخاب مناسب کاربری اراضی، جلوگیری از تخریب زیستگاه ها و کمک به مدیریت بحران و بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: با ایجاد سامانه کاربردی ماهواره ای هنگام عملیات برای اطفای آتش در جنگل، پیش بینی بروز سیل و بررسی فرسایش خاک و خطر خشکسالی با سازمان محیط زیست همکاری می کنیم.
پیش از این نیز تفاهمنامه همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان حفاظت محیط زیست با هدف گسترش فناوری های نوین ارتباطی در بخش حفاظت محیط زیست به امضا رسیده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا