افزایش روزهای هوای سالم تهران نسبت به سال 94

سعید متصدی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: با اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه تهران، شاهد افزایش تعداد روزهای سالم و کاهش روزهای ناسالم هستیم.
وی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته تعداد روزهای سالم در سال 93 نسبت به سال 92 نیز قابل مقایسه نیست و در سال 93 تعداد این روزها 50 برابر شده بود، بنابراین این نتایج نشان داد که می شود با همکاری مشکل را برطرف کرد.
متصدی تاکید کرد: این گونه کارها نیازمند قدرت های اجتماعی، فردی و سیستمی است و این سه عامل در کنار هم می توانند منجر به کاهش آلودگی هوا و در نتیجه برطرف کردن مشکلات شود که متاسفانه در بسیاری از مشکلات این سه مولفه را در کنار هم نمی بینیم.

*** گرد و غبار معضلی غیر قابل حل نیست
متصدی گفت: بر خلاف ادعای که دولت های قبلی مبنی بر غیر قابل حل بودن معضل گرد و غبار داشتند باید اعلام کنم که این معضل قابل حل است، با اقداماتی که در این راستا صورت گرفته در مسیری قرار گرفتیم که می گوییم قابل کنترل است و می توان انرا کم کرد اما به زمان نیاز دارد.
وی افزود: در بسیاری از استان ها برنامه های مشخصی برای مقابله با گرد و غبار تعیین شده است و در خوزستان به طور ویژه به آن پرداخته شده و دولت سرمایه گذاری زیادی در این استان برای مقابله با این پدیده کرده است.

*** استفاده از ظرفیت ها برای کاهش تولید پسماند در شمال کشور
وی گفت: با توجه به نزدیک شدن فصل تعطیلات و افزایش مسافرت به استان های شمالی کشور، در تلاشیم تا از ظرفیت های این استان ها و حتی توریست ها برای کاهش تولید پسماند استفاده کنیم.

*** حذف کیسه های پلاستیکی
متصدی اظهار کرد: در زمینه حذف کیسه های پلاستیکی کمیته ای دانشگاهی تشکیل دادیم که یک برنامه 3 ساله در آن تهیه شد که روز گذشته آخرین جلسه آن بود که چهار اقدام در قالب سه هدف تعریف شد: اول بحث داوطلبانه و مشارکت فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ با ارائه خدمات تشویقی به مصرف کنندگان، ابلاغ قوانین، ممنوعیت مصرف و اجبار برای حذف کیسه های پلاستیکی و معرفی جایگزین برای کیسه های پلاستیکی تعیین شد.
وی تاکید کرد: استفاده از کیسه های پلاستیکی معضلات زیادی به همراه دارد ، آمارها نشان می دهد 1 میلیون کیسه در دقیقه در دنیا تولید می شود که سهم هر نفر 150 کیسه در سال می شود این در حالی است که طول عمر استفاده از این کیسه ها 12 دقیقه است و 50 درصد آنها فقط یکبار استفاده می شوند این در حالی است ماندگاری آنها در طبیعت گاهی تا 100 یا هزار سال است و اگر هم تجزیه شوند به خاک تبدیل نمی شوند بلکه در قالب گرد و غبار بر روی دریاها وارد بدن ماهیان می شوند.
متصدی گفت: در کشور آماری رسمی از مصرف کیسه های پلاستیکی وجود ندارد اما آمارهای غیر رسمی نشان می دهد روزانه 500 تن کیسه پلاستیکی در تهران و شهرهای کشور بیش از 3 هزار تن مصرف می شود، در میادین میوه و تره بار روزانه 5.5 تن کیسه پلاستیکی مصرف میشود که تاثیراتی از انتشار گازهای گلخانه ای گرفته تا گرد و غبار و مشکلات اقتصادی را به همراه دارد.
وی افزود: برخی معتقد بودند که از کیسه های کاغذی به جای کیسه های پلاستیکی استفاده شود که این هم مشکلات خودش را دارد و باید درخت قطع شود.
متصدی با بیان اینکه اروپا از سال 2015 مصرف کیسه های پلاستیکی را ممنوع کرد گفت: در آسیا کشورهای تایوان، هند، اندونزی، پاکستان، میانمار و بنگلادش و در آفریقا کشورهای روندا، سومالی، تانزانیا، کنیا و بتسوانا مصرف کیسه های پلاسیتکی را ممنوع کرده اند.
وی اظهار کرد: با برگزاری جلسات متعدد روند خوبی در کشور شکل گرفته که نتیجه دادن آن نیازمند همکاری وزارت کشور، نفت، سازمان مصرف کنندگان، پتروشیمی و فروشگاه های بزرگ است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در برنامه حذف کیسه های پلاسیتکی سه هدف شامل کاهش میزان مصرف – تولید و پراکندگی، اجتناب از مصرف تا حد امکان و همراه بردن ساک های دستی و چند بار مصرف و در نهایت استفاده مجدد از کیسه های پلاستیکی در حد امکان تعیین شده است زبرا تولید زباله کمتر مدیریت آنرا آسان تر می کند.
*** برخورد با هر فعالیت مخرب محیط زیست و فاقد استانداردهای زیست محیطی
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص فعالیت های معاون شن و ماسه و سهم آنها در آلودگی هوا تهران گفت: در راستای مقابله با آلودگی هوا اقدامات زیادی در تهران و کلان شهرها انجام شد که یکی از آنها شناسایی کانون های گرد و غبار است.
وی افزود: معادن شن و ماسه به عنوان یک از کانون های اصلی گرد و غبار در تهران شناخته شدند که بر این اساس در سال های گذشته فعالیت تعداد زیادی از این معادن اطراف تهران را متوقف کردیم و در تلاشیم با همکاری شهرداری مانع فعالیت معادن به عنوان منشا آلودگی هوا شویم تا فعالیت این کانون های گرد و غبار در تهران گرفته شود.
متصدی ادامه داد: معدن یکی از معضلات عمده در کشور است و فرایند فعالیت آنها از مرحله کشف، بهره برداری و حتی زمان برچیده شدن در کشور مطلوب نیست و عوارض جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد می کند.
وی گفت: برخی معادن ارزیابی زیست محیطی دارند بنابراین فعالیت آنها کنترل می شود اما برخی بدون کنترل و نظارت بهره برداری می کنند که قانونی در مجلس تصویب شد که موجب از بین رفتن حق و حقوق زیست محیطی در فعالیت معادن شد به این صورت که دیگر فعالیت معدنی مستلزم رعایت ملاحظات زیست محیطی نیست و فقط معادنی که در مناطق حفاظت شده قرار دارند ایم ملاحظات را رعایت کنند.
متصدی با تاکید بر اینکه این قانون جز آسیب به محیط زیست کار دیگری نمی کند افزود: دربرخی نقاط خسارات محیط زیستی ناشی از فعالیت های معادن در قالب پول جبران می شود در حالی که هر کسی محیط زیست را تخریب کرد باید نسبت به ترمیم آن اقدام کند و در نهایت اگر نشد خسارت را نقدی پرداخت کند.
وی به اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس در مورد عملکرد سازمان نسبت به فعالیت معادن گفت: سازمان محیط زیست در زمینه فعالیت معادن و یا متوقف کردن فعالیت آنها مراحل قانونی را طی کرد و هیچ کاری در این زمینه بدون رعایت الزامات قانونی انجام نشد و تمام مدارک نیز موجود است، اما برخی نمایندگان بدون آگاهی بحث هایی را مطرح می کنند که صرفا ناشی از شنیده ها است.
متصدی تاکید کرد: لذا در مورد تمام صنایع و معادنی که فعالیت آنها را متوقف کردیم مستندات قانونی وجود دارد و با هر فعالیتی که مخرب محیط زیست و فاقد استانداردهای زیست محیطی باشد برخورد می کنیم.
وی اظهار کرد: هرگونه پروژه توسعه ای در مرحله امکان سنجی و قبل از اجرای پروژه باید مجوز زیست محیطی دریافت کند بنابراین اگر پروژه ای بدون داشتن مجوز زیست محیطی اقدام به اجرا کند سازمان محیط زیست وارد عمل خواهد شد و در مدت سه سال گذشته هیج مجوزی را خارج از قوانین صادر نکردیم و مناع هیچ فعالیتی بر خلاف قانون نشدیم.
*** وزارت نفت در اجرای طرح کهاب شتاب کند
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای طرح کهاب به معنای کنترل و هدایت بخارات بنزین است که یکی از پروژه های اصلی سازمان محیط زیست است که متولی اجرای آن وزارت نفت است.
وی افزود: در راستای کاهش آلودگی هوا دو هدف عمده را دنبال می کردیم یکی حذف بنزین های پتروشیمی بود که موفق شدیم و دوم کنترل تبخیر سوخت در پمپ بنزین ها و خودروها بود که در خودروها با نصب کنیستر این هدف محقق شد اما طرح کهاب تاکنون پیشرفت چندانی نداشته و رضایت بخش نیست.
متصدی گفت: بر اساس برنامه زمان بندی شده طرح کهاب باید تا پایان سال 95 به اتمام برسد اما پیشرفت چندانی نداشته و انتظار داریم وزارت نفت به این مقوله توجه بیشتری داشته باشد.
وی اظهار کرد: البته چندی است که بخش خصوصی در قالب شرکت های دانش بنیان وارد صحنه شده اند و به این فناوری دست یافتند و مشکل را تا حد زیادی مرتفع کردند.