ایستگاه تحقیقاتی و تولیدی بلوط در لرستان راه‌اندازی می‌شود

 علی محمد لطیفی در جلسه بررسی استفاده از فناوری‌های زیست‌محیطی نوین، اظهار کرد: در سال 93 موضوع بلوط را به‌ عنوان یکی از اولویت‌های سطح کشور مطرح و در این راستا کمیته بلوط را با محور زوال بلوط و اقتصادی کردن آن ایجاد کردیم و همچنین تیمی را نیز در اسپانیا فعال کردیم که برخی از اعضای آن اهل لرستان هستند.

وی با بیان این که در زمینه اقتصاد بلوط باید ده‌ها شرکت دانش‌بنیان تشکیل شود، تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه اقتصاد بلوط را مورد حمایت قرار می‌دهد.

رییس کارگروه زیست فناوری محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: دو مأموریت زوال و اقتصاد بلوط را تعیین کرده‌ایم و استان لرستان را به‌ عنوان محور این دو ماموریت قرار داده‌ایم.

لطیفی خاطرنشان کرد: مدیریت آب یکی دیگر از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که در این زمینه یکی از این اولویت‌ها جایگزین کردن پساب‌ها و فاضلاب‌های صنعتی تصفیه‌شده در صنعت است.

وی تصریح کرد: در بحث مهار ریزگردها در کانون‌های داخلی نیز خوزستان را به‌عنوان استان پایلوت قرار داده‌ایم و تثبیت کانون‌های ریزگردها با استفاده از مالچ‌های بیولوژیک را که نوعی بیوپلیمر هستند، در دستور کار این ستاد قرار داده‌ایم.

رییس کارگروه زیست فناوری محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در راستای استفاده از مالچ‌های بیولوژیک در کانون‌های داخلی ریزگردها در خوزستان 10 شرکت دانش‌بنیان در 10 پایلوت 20 هکتاری در راستای اجرای این طرح مشارکت می‌کنند.

لطیفی اظهار کرد: در حال حاضر استفاده از پساب‌ها و فاضلاب‌های صنعتی تصفیه‌شده در صنعت در اصفهان توسط بخش خصوصی در حال انجام است و اگر این طرح به سرانجام برسد، در کل کشور اجرا خواهد شد؛ در این صورت فاضلاب‌ها و پساب‌های صنعتی تصفیه‌شده به صنعت فروخته می‌شوند.

وی با اشاره به اجرای ایده شهر سبز، تصریح کرد: این ایده از سال قبل کلید خورده و قرار است که یک شهر در یکی از استان‌های توسعه‌یافته و یک شهر نیز در یکی از استان‌های درحال‌توسعه و محروم به‌ عنوان شهر سبز انتخاب شوند.

رییس کارگروه زیست فناوری محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: شهر سپیددشت واقع در شهرستان خرم‌آباد یکی از شهرهایی است که انتخاب آن به‌ عنوان شهر سبز در دست بررسی است.

لطیفی تصریح کرد: منظور از شهر سبز این است که توسعه این شهر در تمام زمینه‌ها مبتنی بر فناوری‌های نوین دنیا باشد، به‌عنوان نمونه سوخت مورداستفاده در شهر سبز باید از نوع سوخت‌های زیستی باشد. وی گفت: سپیددشت، سلسله و اکنون خرم‌آباد که استاندار لرستان بر انتخاب آن به‌عنوان شهر سبز تأکید دارد، جزو سه شهری هستند که پیشنهاد شده‌اند تا یکی از آن‌ها به‌ عنوان شهر سبز انتخاب شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا