راهکارهای رفع چالش‌های مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

دکتر بهزاد سلطانی در چهارمین دوره‌ جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با اشاره به اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز 1404 اظهار کرد:‌ در این سند که 10 سال از اجرای آن می‌گذرد، پیش بینی شده که تا 10 سال آینده ایران باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه دست یابد.

وی با بیان این‌که ایران برای رسیدن به این هدف 10 سال فرصت دارد، ادامه داد:‌ برای دست یافتن به این هدف باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم که اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد مبتنی بر فناوری آغاز می‌شود و به سمت اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری ادامه می‌یابد.

سلطانی با تاکید بر این که ایران در جایگاهی بین اقتصاد مبتنی بر فناوری و اقتصاد مبتنی بر بهره وری قرار دارد، خاطرنشان کرد‌: در حال حاضر 2هزار و 300 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز باید تعداد آنها 2 برابر شود و با فرض این که تا 10 سال آینده رشد اقتصادی ایران 18 درصد باشد، باید دو دهم درصد تولید ناخالص داخلی حاصل از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان باشد.

وی ادامه داد: در واقع تا 10 سال آینده باید رشد بخش دانش‌بنیان کشور حدود 130 برابر یعنی هزار و 300 درصد باشد.رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به سند دیگری در خصوص سیاست‌های حاکم بر اقتصاد دانش بنیان افزود:‌ بر اساس این سند باید 50 درصد تولید ناخالص کشور مبتنی بر فعالیت‌های دانش بنیان باشد که به نظر می‌رسد این هدف آرمان‌گرایانه باشد.

سلطانی با تاکید بر این که برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز نیاز به یک حرکت بزرگ داریم، ادامه داد:‌ برای رسیدن به اهداف سند افق 1404 نیاز است تا در صنایع موجود که صنایع پایین و متوسط هستند، فناوری‌های نوین تزریق شود.

راهکارهای رفع چالش‌های موجود در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

وی همچنین به چالش‌های موجود در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و یاد آور شد: کنترل تورم در محیط‌های کسب و کار و توجه به بنگاه‌های بزرگ و همچنین سرمایه گذاری‌های خارجی و اولویت دهی به صادرات از جمله راهکارهای رفع چالش‌های موجود در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور شرکت‌هایی را برای رقابت در عرصه‌های بین‌المللی ندارد، اضافه کرد:‌ از این رو لازم است تا اقدام به تقویت مالی و مدیریت شرکت‌ها شود.

سلطانی به اقدامات سازمان انرژی اتمی در خصوص توسعه فناوری‌های مرتبط اشاره کرد و گفت: این سازمان با تزریق 600 میلیون دلار به حوزه لیزر موجب شده است که امروزه فناوری‌های خوبی در عرصه‌های لیزر داشته باشیم.

وی به دیگر راهکارهای رفع چالش‌های مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و ادامه داد: اعطای جایزه ملی مدیریت فناوری در نوآوری، جایزه ملی تعالی سازمانی، جشنواره‌ بهره‌وری و نظام مدیریت یکپارچه از جمله راهکارهای رفع چالش‌های داخلی بنگاه‌های دانش بنیان به شمار می‌رود.

وی در عین حال خاطر نشان کرد‌: متاسفانه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری پس از چهار سال برگزاری نتوانسته است رشد فوق‌العاده‌ای ایجاد کند، چرا که هیچ کدام از شرکت‌ها تاکنون موفق به دریافت تندیس‌های زرین، سیمین و برنز این جایزه نشده‌اند.

سلطانی حضور تعداد کمی از شرکت‌ها در این جایزه را از ضعف‌های این جایزه ملی نام برد و یاد آور شد: در سال جاری از میان 90 هزار شرکت فعال و دو هزار و سیصد شرکت دانش‌بنیان فعال تنها 87 شرکت در این جایزه حاضر شدند.

رییس کمیته راهبری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری یاد آور شد:‌ در سال جاری برای اولین بار با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های دانش‌بنیان در این جایزه شرکت کردند.

وی فعال کردن رتبه بندهای شرکت‌ها را از اقدامات ضروری برای فعال کردن شرکت‌ها ذکر کرد و افزود: در صورت رتبه بندی دیگر نیازی به صدور مجوز برای شرکت‌ها نخواهیم داشت.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به نتایج به دست آمده از چهار دوره برگزاری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری یاد آور شد: تحلیل نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که شرکت‌ها در تجاری‌سازی و نفوذ در بازار ضعیف هستند؛ ولی در مقابل در زمینه قابلیت‌های کارآفرینی و توسعه فناوری رشد خوبی داشته‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به نتایج به دست آمده از این جایزه گام‌های موثری در توانمندسازی شرکت‌ها بردارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا