عامل پیشرفت کشورها، عمومیت بخشیدن به علم است

 سید علی اکبر صالحی شب گذشته در مراسم اختتامیه چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ۲۰۱۵ در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی،عنوان کرد: عامل پیشرفت کشورها، عمومیت بخشیدن علم است و ایران هم از همان زمانی که عدالت اجتماعی را در پیش گرفته مسیر پیشرفت را طی کرد. در اصل عدالت اجتماعی یکی از عناصر قدرت کشور به شمار می رود.

وی افزود: ما تنها کشوری بودیم که قبل از ورود اسلام به نخبگان توجه داشتیم و مردم در ان زمان کلاسه بندی بودند؛ در واقع عموم مردم به علم دسترسی نداشتند و باید کار می کردند.

صالحی با تاکید بر اینکه مقایسه کشور خود با کشورهای پیشرفته کاری اشتباه است، گفت: بین رشد صنعتی و تکنولوژیکی، تفاوت نگاه تجاری و فناورانه وجود دارد.

وی ادامه داد: البته که ما هنوز در  صنعت هسته ای به مرحله تجاری سازی نرسیده ایم؛ این در حالی است که ما مواد اولیه  غنی سازی را خودمان تهیه می کنیم و این هزینه ای بیشتر از تهیه مواد اولیه از کشورهای خارجی دارد. در اصل با اینکه دیدگاه تجاری در صنعت هسته ای نداشته ایم باز هم در این زمینه پیشرفت کرده ایم.

به گفته وی، ۳ عنصر نیروی انسانی، اراده و سفارش از طریق مشتری باعث رشد صنعت هسته ای کشور شده است.

صالحی عنوان کرد: ایران در۴۰ سال اخیر توانسته علی رغم محدودیت ها به پیشرفت برسد و در سکوی پرتاب قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم درون زا پیشرفت کنیم، گفت: خوشبختانه اجرای برجام شرایط مناسبی را در فضای کلی کشور ایجاد کرده است به طوریکه بسیاری از کشورها از ایران خواهان انعقاد قرارداد در زمینه هسته ای هستند.

صالحی افزود: در حال حاضر تعاملات بین المللی رو به بهبود و شرایط به گونه ای است که همه در جهت بهتر شدن جایگاه ایران در حال حرکت هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به توجه نظام به حوزه اقتصاد مقاومتی و همچنین اقتصاد دانش بنیان گفت: این موضوع نشان از آن دارد که متولیان متوجه درد شده اند و برای علاج و پیچیدن نسخه در تلاش هستند.

وی گفت: با وجود بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ، دولت سرمایه بسیار مناسبی را در اختیار صندوق نوآوری و شکوفایی قرار داده است که این خود بارقه امیدی برای رشد ، توسعه و پیشرفت علم و فناوری است.

صالحی با مقایسه پیشرفت کشورمان نسبت به دوران قبل از انقلاب گفت: به عنوان مثال دانشگاه شریف که در حال حاضر در سطح جهانی ممتاز است، قبل از انقلاب، فارغ التحصیلان دکتری و ارشد نداشت، این درحالی است که هم اکنون ۲ هزار نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه نیمی دکتری و نیمی فوق لیسانس هستند؛ پس شرایط برای جهش بزرگ در کشور مهیاست.

وی گفت: متاسفانه هیچ گونه تبلیغاتی در ارتباط با پیشرفت و توسعه زیرساخت ها در کشور صورت نمی گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا