کشف مومیایی سالم باشباهتی به خودنگاره مشهور ونسان ون‌گوگ

براساس گزارش ديسكاوري، اين موميايي كه هويت واقعي‌اش ناشناخته‌است، يكي از 30 جسد موميايي شده‌اي است كه حين عمليات ترميم كليساي عروج مريم در روستاي كوئينتو در نزديكي زاراگوزا كشف شده‌اند.

اين موميايي‌ها كه برخي از آنها در شرايط بسيار خوبي به‌سر مي‌برند، در سال 2011 در درون تابوت‌هايي چوبي و نيمه‌باز در كف كليسا كشف شدند. تمامي اين موميايي‌ها كه به تعدادي بزرگسال و كودك تعلق دارد، درون پارچه‌هايي پيچيده شده و درون نمازخانه كليسا قرار داده شدند تا روي آنها ازمايش انجام گيرد.

مومیایی

سرانجام در سال 2014 برنامه‌اي براي مطالعه روي اين موميايي‌ها آغاز شد و لابراتواري براي انجام اين پژوهش در محل كليسا راه‌اندازي شد. اين پروژه هنوز ادامه‌دارد و محققان موسسه پژوهش‌هاي علمي روي موميايي‌ها در مادريد مي‌گويند درحال مطالعه روي پنج موميايي، دو بزرگسال و سه كودك هستند.

براساس لباس‌هاي اين موميايي‌ها كه به دراثر فرايند‌هاي طبيعي موميايي شده‌اند،‌ مي‌توان گفت اين افراد به اواخر قرن هجدهم ميلادي و اواسط قرن نوزدهم تعلق دارند. برخي از موميايي‌هاي مرد لباس راهبان را به تن دارند. به گفته محققان در اسپانيا رايج بوده‌است كه افراد براساس عادات مذهبي‌شان تدفين شوند،‌از اين رو لزوما به تن داشتن لباس راهب به معني راهب بودن آنها نيست. راهبان واقعي با پاي برهنه دفن مي‌شدند.

به گفته محققان بيشتر موميايي‌ها هنوز مو دارند و ريش صورت آنها به خوبي حفظ شده‌است. از آنجايي كه موميايي‌ها در مكاني خشك قرار داشته‌اند، به خوبي حفظ شده‌اند. موميايي كه به موميايي ون‌گوگ شهرت يافته‌است، در سن 40 سالگي از دنيا رفته و يكي از افرادي است كه با لباس راهبان به خاك سپرده شده‌است،‌با اين‌همه اطلاعات زيادي درباره او،‌نوع بيماري و علت مرگش در دست نيست.

دانشمندان براي تعيين هويت اين موميايي در انتظار آناليز داده‌هايي هستند كه براي چندين مركز بين‌المللي در ايتاليا، كره، نبراسكا و برزيل ارسال كرده‌اند. محققان مي‌گويند در منطقه آراگون كه كوئينتو بخشي از آن است، چندين بيماري مسري پخش شده‌است. در قرن 18 ميلادي تب زرد و آبله اين منطقه را مورد هجوم قرار داد و در قرن نوزدهم وبا جان بسياري از انسان‌ها را گرفت. بررسي بافت نرم استخوان موميايي‌هايي كه در وضعيت مناسبي به سر مي‌برند مي‌تواند علت مرگ آنها را مشخص سازد.

با اين‌همه بالا بودن تعداد موميايي كودكان در اين منطقه به معني شيوع نوعي بيماري همه‌گير است. اين كودكان 6 تا 9 ماهه و هفت ساله بوده‌اند.

قرار است نتايج اين تحقيقات در كنگره جهاني مطالعات موميايي كه در ماه اگوست در ليماي پرو برگزار خواهد‌شد، اعلام شود. تا آن زمان دانشمندان اميدوارند بتوانند نامي را براي موميايي ون‌گوگ انتخاب كنند و اطلاعات بيشتري درباره زندگي او به دست آورند.

منبع:همشهری آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا