نقش سازنده مراکز علمی در مقابله با پدیده تکفیر و افراط‌گرایی

عباس خامه‌یار در ادامه سلسله برنامه‌های سفر خود به روسیه، ضمن حضور در مرکز آکادمی دیپلماسی وزارت امورخارجه روسیه با اولگ ایوانف، معاون آکادمی دیپلماسی این وزارتخانه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که جمعی از صاحب‌نظران، پژوهشگران و کارشناسان مسائل خاورمیانه و میز ایران آکادمی دیپلماسی وزارت امورخارجه روسیه در مسکو حضور داشتند، نسبت به توسعه مناسبات و همکاری‌های ایران و روسیه در عرصه‌های فرهنگی و نیز، شرایط و تحولات امروز منطقه تأکید شد.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنان آغازین خود، ضمن مقایسه فعالیت‌های آکادمی دیپلماسی روسیه با دفتر مطالعات سیاسی و دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه کشورمان، به تشریح جایگاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و فعالیت بیش از 80 نمایندگی فرهنگی در خارج از کشور اشاره پرداخت.

وی ادامه داد: امروزه در عرصه روابط بین‌المللی، این دیپلماسی فرهنگی یا دیپلماسی عمومی و قدرت نرم است که حرف اول را می‌زند.

خامه‌یار با اشاره به مسائل و مشکلاتی که دنیای امروز با آنها مواجه است به ویژه پدیده تکفیر و افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم، نقش مراکز علمی تحقیقاتی را در این زمینه یادآور شد و گفت: این وظیفه مراکز آکادمیک و دفاتر مطالعات راهبردی و دانشکده‌های روابط بین‌الملل است که باید به اینگونه پرسش‌ها پاسخ دهند که ریشه این پدیده‌های شوم و نو ظهور در کجاست و چگونه پدید آمده‌اند و چه تدابیری بایستی برای مقابله با این خطرات و تهدیدها اندیشیده شود.

وی مسائلی چون گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و یا برخورد تمدن‌ها یا مسائل مربوط به فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی سابق و اتفاقات پس از آن، تقسیم احتمالی مرزهای خاورمیانه و تغییرات ژئو پولتیکی پیرامون سایکس پیکوی 1916 میلادی و طراحی‌های امروز پس از گذشت یکصد سال از امضای آن قراداد و تقسیم کشورهای منطقه میان بریتانیا و فرانسه با رضایت روسیه آن روز، آینده جریان‌های تکفیری، افراط گرایی و خشونت و حمایت قدرت‌های بزرگ از این جریان‌ها و چگونگی برخورد و مقابله با توسعه و گسترش این پدیده‌های شوم را از جمله پرسش‌هایی دانست که هنوز بسیاری از نخبگان و دانش‌پژوهان دنبال پیدا کردن پاسخی به آنها هستند و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی در ایران و روسیه نقش مهمی را در این زمینه برعهده دارند.

خامه‌یار بر لزوم تعامل بین مراکز و مؤسسات آکادمیک و پژوهشی تأکید کرد و گفت: امروز شرایط منطقه آنقدر دشوار است که ما نیازمند همکاری‌های بیش از پیش برای حل آنها هستیم؛ هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگر فضا و بستر مناسب برای همکاری و تعامل با ایران وجود دارد و زمینه و آمادگی کاملی برای این کار را هم داریم.

ایران از کشورهای مورد علاقه آکادمی دیپلماسی وزارت امورخارجه روسیه

اولگ ایوانف، معاون آکادمی دیپلماسی وزارت امورخارجه روسیه طی سخنانی، ضمن استقبال از حضور هیأت ایرانی و ضرورت توسعه همکاری‌های فی مابین، به ارائه اطلاعاتی در خصوص آکادمی دیپلماسی مسکو و فعالیت و اهداف آن پرداخت.

وی با اشاره به فعالیت‌های تحقیقی – پژوهشی آکادمی دیپلماسی اظهار کرد: همواره از ایران به عنوان یکی از کشورهای مورد علاقه این آکادمی جهت انجام فعالیت‌های مشترک پژوهشی یاد می‌شود.

ایوانف در ادامه سخنان خود، به دوره‌های تکمیلی برگزار شده برای دیپلمات‌های وزارت امورخارجه روسیه و دیپلمات‌های خارجی و همچنین، تربیت کادر مورد نیاز برای مناطق و نواحی فدرال روسیه اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه آکادمی دیپلماسی وزارت امورخارجه روسیه یک مؤسسه آموزش عالی است، افزود: چاپ و انتشار کتاب و مجله و برگزاری سمینار و کنفرانس در سطوح بین‌المللی و داخلی توسط آکادمی دیپلماسی وزارت امورخارجه روسیه صورت می‌گیرد.

تشکیل اتاق مشترک فرهنگی بین ایران و روسیه

رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در روسیه نیز ضمن تأکید بر لزوم تداوم همکاری‌های ایران و روسیه برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی، پیشنهاد داد: ما برای مقابله با خشونت گروه‌های تروریستی، نیازمند تشکیل «اتاق مشترک فرهنگی» هستیم که عملیاتی شدن این مهم در گروی هم‌افزایی ایران و روسیه در عرصه مناسبات فرهنگی و به کارگرفتن تمامی ظرفیت‌های فرهنگی دو کشور است.

وی دو عنصر نفوذ فرهنگی غرب و افراط گرایی را تهدیدکننده ایران و روسیه در سطح منطقه نام برد و در خصوص فعالیت‌های تکفیری در فضای مجازی گفت: سومین زبان تبلیغی افراطیون مذهبی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، زبان روسی است و برآوردهای ما این است که بیش از 100 سایت فعال به زبان روسی روی افکار جوانان کار می‌کند.

ملکی افزود: عوامل سربازگیری داعش را نمی‌توان تنها در فرودگاه‌ها و یا مساجد پیدا کرد، جنگ اصلی در فضای مجازی است. تشکیل اتاق مشترک فرهنگی بین ایران و روسیه برای مقابله با افراط گرایی و نفوذ فرهنگی غرب در سطح منطقه و هم‌افزایی دو کشور در سطح بین‌المللی برای پیداکردن گفتمان مشترک به منظور شکل گیری جهان چند قطبی در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم، جلسه پرسش و پاسخ پیرامون روابط ایران و روسیه، روابط ایران با اروپا، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، چگونگی مقاومت مردم و دولت ایران در برابر تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده غرب طی سال‌های متمادی، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات غرب آسیا و دستاوردهای بزرگ کشورمان در دوران تحریم و محاصره اقتصادی برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا