هدف ایران رسیدن به مقام نخست علمی درجهان اسلام است

به گزارش ایرنا علی وطنی در حاشیه گردهمایی هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفت‎ و گو با خبرنگاران افزود: تشکیل و تقویت شرکت ‎های دانش‎ بنیان یکی از اهداف سند چشم‎ انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار کرد: بنا داریم تا 50 درصد از محل تولید ناخالص داخلی (GDP) در افق 1404 از محل فروش محصولات شرکت های دانش بنیان باشد که اگر به این هدف دست یابیم، اقتصادی را که بیش از 106 سال اقتصاد نفتی بوده و هر فناوری که نیاز داشتیم از خارج وارد کردیم باید با رویکرد دیگری پیگیری شود.

وی با اشاره به این که نفت و گاز برای ما یک مزیت بود ادامه داد: اما در سال‎ های اخیر شاهد بوده ایم که همین مزیت برای ما تبدیل به تهدید شده اما تصویب بودجه سال 94 در مجلس شورای اسلامی نشان داد که می‎ توان وابستگی بودجه به نفت را کاهش داد.

وطنی با اشاره به راه ‎اندازی 20 هزار شرکت دانش ‎بنیان در قانون و سند چشم‎انداز گفت: البته این میزان شرکت در حد پیش بینی است و امیدواریم بتوانیم با توجه به توان و ظرفیت کشور به این مهم دست یابیم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: تا روز گذشته یک‎ هزار و 336 شرکت دانش ‎بنیان تشخیص صلاحیت شده را در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری داشتیم و برای حمایت از این شرکت‎ ها اعتبارات لازم پیش‎ بینی شده است.

قانون شرکت ‎های دانش‎ بنیان در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در سال 92 عملیاتی شد.

به گفته وطنی امروز بیش از 18 هزار میلیارد ریال اعتبار در صندوق نوآوری و شکوفایی داریم که پشتوانه خوبی برای حمایت از این شرکت‎ ها محسوب می‎ شود.

وی یادآور شد: اعتباراتی که در صندوق نوآوری و شکوفایی پیش ‎بینی شده تنها برای حمایت از بخش خصوصی و یا همان شرکت های دانش بنیان است و امکان ارائه تسهیلات به بخش دولتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اکنون بیش از چهار میلیون و 700 هزار دانشجو و بیش از 10 میلیون دانش آموخته دانشگاهی در کشور وجود دارد و با توجه به ظرفیت‎ های مناسب اقلیمی بر اساس آمایش سرزمین، در استان ‎های مختلف از جمله گلستان امکان توسعه فناوری در زمینه گیاهان دارویی، زیست فناوری، نانوفناوری، انرژی ‎های تجدیدپذیر و تجهیزات پزشکی به خصوص در زمینه دارو وجود دارد.

معاون توسعه فناوری معاونت علم و فناوری رییس جمهوری با تأکید بر لزوم حمایت از پارک علم و فناوری در کشور با اشاره به تفویض مسوولیت کارگروه ‎های علم و فناوری به استانداران ، از آنان خواست درجهت تقویت و حمایت از شرکت های دانش ‎بنیان اقدام کنند.

وطنی خاطرنشان کرد: پارک فناوری پردیس با استقرار 130 شرکت دانش بنیان در سال گذشته بیش از 15 هزار میلیارد ریال فروش محصولات داشته است.

وی ادامه داد: در جشنواره علم تا عمل که دو هفته قبل در تهران برگزار شد، از 10 شرکت برتر تجلیل شد که متوسط فروش این شرکت ها حداقل 35 میلیارد ریال بود.

وی تاکید کرد: اگر چنین شرکت ‎هایی را حمایت کنیم می‎ توانیم روزی اقتصاد کشور را بدون وابستگی به نفت و محصولاتی که قابلیت رقابت در بازار را ندارند اداره کنیم.

وطنی خاطرنشان کرد: می‎ توان شرایط را برای ماندگاری دانش آموختگان در کشور و بازگشت ایرانیان متخصص و نخبه ‎خارج از کشور فراهم کرد و با استفاده از ظرفیت های داخل و با اتکاء به علم و فناوری می‎ توان اقتصاد را به خوبی مدیریت نمود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا