روند فرسایشی ژنتیکی گونه‌های مختلف جانوری در کشور افزایش یافته است

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهزاد سرخی گفت: لایحه حفاظت از منابع ژنتیکی در مجلس در مرحله نهایی شدن است و امیدواریم در سال جدید بتوانیم با رویکرد ملی و بین‌المللی و ثبت این ذخایر به راهکاری مناسب برای حفاظت و بهره‌برداری صحیح از منابع ژنتیکی دست یابیم.
وی افزود: در دو سال اخیر ستاد توسعه زیست‌فناوری به دلایلی نتوانسته‌ است از بانک‌های ژن حمایت های مالی داشته باشد که امیدواریم امسال این حمایت ها صورت گیرد.
سرخی در خصوص گونه‌‌های در حال انقراض گفت: این بحث پیچیدگی بسیاری دارد و نیازمند حمایت مالی و معنوی و عملکرد مناسب واحد حفاظت درون زیستگاه (In-situ Conservation) مجموعه دستگاه ها و بخش های مرتبط با ذخایر ژنتیکی به خصوص سازمان های ذیربط در امر محیط زیست، جنگل، مرتع و جهاد کشاورزی است.
وی بیان کرد: راه‌سازی، سدسازی، گسترش شهرنشینی، افزایش چرای دام، بلایای طبیعی، تغییر اقلیم، روند نامتناسب اکوتوریسم و بهره برداری بی رویه مصرف کنندگان گونه های ژنتیکی از مراتع و زیستگاه های طبیعی کشور، حیات گونه های گیاهی و جانوری را با خطر روبرو کرده است.
رئیس کارگروه زیست‌بانک‌های ستاد توسعه زیست فناوری اظهار کرد: همه این عوامل نه تنها حیات گونه‌های گیاهی و جانوری و سایر موجودات را با خطر مواجه کرده، بلکه روند فرسایش ژنتیکی گونه های مختلف را تشدید کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا